14.12.2024 17:34
14.12.2024 12:23
Betlém na náměstí Republiky už brzy doplní Jezulátko. Tradiční průvod vyjde od biskupství
14.12.2024 10:12
Tragická dopravní nehoda u Plzně. Chodec střet s vozidlem nepřežil
Ražba nejdelšího tunelu v Čechách končí, Viktorie prorazila výjezd – FOTKY
Ražba nejdelšího železničního tunelu v Česku, který zrychlí cestování z Prahy do Plzně, je u konce. Razicí štít Viktorie prorazil výjezdový tunel Ejpovice.
Na proražení tunelu pozval Metrostav v sobotu 7. října i veřejnost. Viktoria prorazila západní (výjezdový) portál tunelu Ejpovice slavnostně za účasti médií i pozvaných hostů.
Podle původních plánů měl být tunel již hotový, nakonec se ale stavba o rok protáhne, vlaky jím tedy začnou jezdit v prosinci 2018.
Přeložka trati mezi Ejpovicemi a Plzní, jejíž nejdůležitější částí je právě čtyřkilometrový tunel pod vrchem Chlum, přinese zrychlení vlaků. Vlakem z centra Prahy do centra Plzně se pak dostanete zhruba za hodinu a čtvrt. Jízda z Rokycan do Plzně by se měla zkrátit asi o deset minut, tedy zhruba o polovinu ve srovnání se současnou trasou, která se stáčí na sever až do Chrástu u Plzně.
Razicí štít Viktorie se v úbočí kopce objevil přesně po roce práce. Ražba byla unikátní v tom, že bylo možné vidět vrchní část tunelovacího stroje Viktorky při práci.
Tunel má dva samostatné tubusy, které stavbaři razili postupně. Práce na druhé troubě byly ve srovnání s první asi o čtyři měsíce rychlejší. A byly by ještě kratší, kdyby štít nenarazil na tvrdou horninu. „Nepočítali jsme, že budou spility. Objevily se, i když v jižním tunelu nebyly,“ poznamenal Štefan Ivor z Metrostavu.
Nyní po 7. říjnu začne tunel dostávat konečnou podobu. „Bude se dávat dno tunelu, my tomu říkáme invert, na který se pokládají jednak chodníky a jednak železniční svršek,“ přiblížil Milan Majer ze Správy železniční dopravní cesty.
SŽDC za tunel pod Chlumem zaplatí necelých pět miliard korun. Stavba se prodražila zhruba o čtvrtinu oproti původně plánované částce.
foto: Hynek Sladký
Modernizace trati Rokycany – Plzeň přispěje především k dosažení
vyšších technických parametrů, včetně zkrácení jízdní doby vlaků
a zvýšení bezpečnosti železničního provozu. Její zásadní částí je
4150 m dlouhý tunel Ejpovice sestávající ze dvou jednokolejných
tubusů a osmi mezitunelových propojek, který umožní traťovou
rychlost 160 km/hod., výhledově až 200 km/hod.
—————————————————————————————
Tunely jsou raženy pomocí tunelovacího stroje S-799 Viktorie.
Vyrobila ho firma Herrenknecht AG, Schwanau, Německo.
Je dlouhý 115 m, má hmotnost 1860 t, průměr řezné hlavy 9840 mm
a maximální rychlost 80 mm/minutu.
—————————————————————————————
Tunelové ostění je prstencové, prstenec je tvořen 7+1 segmenty
z betonu s rozptýlenou výztuží třídy C45/55 XA2 (CZ) – Cl 0,4 – Dmax
16 – F3. Dva metry široký prstenec váží 60 tun a má tloušťku 0,40 m.
Celkově jich bylo potřeba na oba tubusy 4140.
Ražby první – jižní – tunelové trouby trvaly 496 dní
Ražby druhé – severní – tunelové trouby byly rychlejší, raziči
pod vedením Ing. Štefana Ivora je zvládli za necelých 380 dní.