QAPOVKY – NEJRYCHLEJŠÍ ZPRÁVY

19.01.2025 17:01

Na silnici 180 u Třemošné havarovalo osobní vozidlo

Nehoda je podle prvotních informací bez zranění, projíždějte opatrně

Rekonstrukce křižovatky u Makra se blíží. Řidiče čeká půlroční peklo

08.01.2025 12:36

Průjezd velmi vytíženou křižovatkou v Plzni u Makra bude letos daleko komplikovanější. Křižovatku čeká velká rekonstrukce a řidičům tak nastanou na půl roku velké problémy. Rekonstrukcí by se ale složitá dopravní situace v místě měla vyřešit.

křižovatka u makra

Práce na rekonstrukci okružní křižovatky u Makra v Plzni začnou už příští týden. Na počátku ale půjde o práce jako jsou překládky sítí, které budou probíhat bez uzavírek. „První dopravní omezení nastane v průběhu března," informoval náměstek pro dopravu města Plzně Aleš Tolar.

Křižovatka u Makra je jednou z nejvytíženějších v celé Plzni. Denně tady projíždí desítky tisíc aut a často se zde tvoří dlouhé kolony. Po rekonstrukci má být křižovatka nejen bezpečnější, zvýšit by se měla výrazně propustnost.

„Úprava křižovatky souvisí s dostavbou Západní části městského okruhu, kdy po jeho zprovoznění v únoru 2023 došlo k přerozdělení dopravy na území města Plzeň. To způsobilo další výrazný nárůst dopravy v předmětné okružní křižovatce, zejména ve směru městského okruhu,“ vysvětlil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic.

Kapacita okružní křižovatky je ve špičce nedostatečná, zejména v odpoledních hodinách zde dochází ke vzniku kolon. ŘSD chce dosáhnout zkrácení doby čekání v kolonách rozšířením samotného rondelu. Přibýt má třetí jízdní pruh po celém obvodu. V části okruhu by se mělo stavebním oddělením jízdních pruhů znemožnit nebezpečné přejíždění z pruhu do pruhu.

„Nové uspořádání bude řadit auta už předem na hlavních příjezdech ke křižovatce od dálnice, od Borských polí a ze Západního okruhu do nájezdových pruhů dle toho, kudy mají v plánu z křižovatky vyjet,“ vysvětlil Aleš Tolar.

Křižovatka bude nově řízena semafory. „Zásadní změnou oproti stávajícímu stavu je řízení provozu světelnou signalizací,“ potvrzuje mluvčí ŘSD. Dle náměstka pro dopravu by měla být křižovatka řízena semafory na všech paprscích včetně signalizovaných přechodů pro chodce. „Světelné řízení umožní nastavit delší intervaly zelené a upřednostnit tím hlavní dopravní tahy,“ doplňuje Aleš Tolar.

S přestavbou křižovatky souvisí i dlouhodobé dopravní komplikace. Půlroční omezení je podle náměstka kompromisem. Jak uvedl, rekonstrukce by šla rychleji pouze v případě úplné uzavírky.

„Touto cestou jsme se spolu s ostatními investory rozhodli nejít. Ze tří rychlostních scénářů (3 měsíce=úplná uzavírka, 6 měsíců=poloviční uzavírka, 9 měsíců=omezený provoz) jsme zvolili ten prostřední, kdy provoz nebude muset být zcela uzavřen, ale cca půl roku bude sváděn vždy do jedné poloviny křižovatky. I tak to bude pro provoz v této části města velká komplikace, všichni s tím musí počítat a místu (je-li to možné) se raději vyhnout. Díky za trpělivost," uvedl náměstek Tolar a dodal: „Věřím, že do konce léta bude hotovo."

Rekonstrukce si vyžádá zhruba čtvrt miliardy. O náklady se dělí Město Plzeň se státem (Ředitelství silnic a dálnic) a krajem (Správa a údržba silnic Plzeňského kraje).

Foto ilustrační ŘSD

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT