V Plasích začala stavba nejvyššího silničního mostu v Česku. Součástí bude i vyhlídka - FOTKY

16.06.2025 13:17

V pondělí 16. června byla oficiálně zahájena stavba nového mostu, který bude součástí budoucího obchvatu města Plasy na silnici I/27. Most překlene údolí řeky Střely a stane se nejvyšším silničním mostem v České republice. Jak bude vypadat a co přinese? Čtěte v článku.

zahájení stavby mostu Plasy_0625_QAP (8)
zahájení stavby mostu Plasy_0625_QAP (8)zahájení stavby mostu Plasy_0625_QAP (1)zahájení stavby mostu Plasy_0625_QAP (3)zahájení stavby mostu Plasy_0625_QAP (4)zahájení stavby mostu Plasy_0625_QAP (6)zahájení stavby mostu Plasy_0625_QAP (7)zahájení stavby mostu Plasy_0625_QAP (8)zahájení stavby mostu Plasy_0625_QAP (9)zahájení stavby mostu Plasy_0625_QAP (10)

Dlouho očekávaná stavba obchvatu města Plasy začíná. Symbolickým poklepáním na základní kámen byla v pondělí 16. června ráno zahájena výstavba půlkilometrového mostu, který bude součástí nového obchvatu. A nepůjde o jen tak obyčejnou stavbu, v nejvyšším bodě bude mít 87,3 metru, čímž překoná dosavadní české rekordmany a stane se nejvyšším silničním mostem v republice.

„Bude to klíčová spojnice mezi Plzní a Žatcem a nabídne krásný pohled na město Plasy. Součástí mostu bude i chodník, cyklostezka a vyhlídka na atraktivní okolí,“ prozradil při slavnostním zahájení ministr dopravy Martin Kupka.

Stavba vyjde na více než 571 milionů korun bez DPH. Hotovo by mělo být v roce 2028. Most bude mít rozpětí oblouku 180 metrů a široký bude 12,6 metru. Po obou stranách povede chodník, jeden užší pro pěší, druhý třímetrový jako cyklostezka. Ve vrcholu mostního oblouku vznikne také prostorná vyhlídka, která nabídne pohled do údolí řeky i na město.

Výstavba mostu je klíčovou součástí budoucího obchvatu Plas, který bude měřit 5,6 kilometru. Cílem projektu je odvést dopravu mimo město, zejména kamiony a tranzitní provoz ze silnice I/27, která dnes prochází přímo historickým centrem.

Denně tudy projede až 10 tisíc vozidel, a situace se podle starostky města dlouhodobě zhoršuje.

„Tím, že přes město prochází silnice první třídy, je doprava velmi hustá a nebezpečná. Obchvat pro nás bude obrovskou úlevou. Zvýší se bezpečnost v celém městě, zejména v centru, odkud by se měla odklonit kamionová doprava. Moc se těšíme, až se provoz zklidní. Věřím, že i rodiče se pak budou méně bát o své děti,“ řekla redaktorce QAPu starostka Eva Kantor Pořádková. Zároveň ale upozornila, že město čeká náročné období. „Dnes se plní to, v co jsme všichni doufali a o co město dlouho usilovalo. I když nás teď čeká nelehké období plné změn, omezení a určitého nepohodlí, věřím, že to všichni zvládneme.“

Význam stavby podtrhl i generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl, který připomněl, že projekt zásadně změní dopravu v celém regionu. „Obchvat dlouhý 5,6 kilometru, jehož součástí bude most přes řeku Střelu, vyvede dopravu z centra Plas. Vozidla projedou nad údolím a nebudou už muset jezdit nebezpečnými zatáčkami dolů. Bude to jedna z dominant na silniční síti v České republice,“ uvedl.

S tím souhlasil i hejtman Plzeňského kraje Kamal Farhan, podle něhož má stavba obrovský přínos nejen pro řidiče, ale i pro místní obyvatele. „Řidiči se vyhnou serpentýnám, cestování bude bezpečnější. Cesta se navíc zkrátí o pět až sedm minut. Ale především se uleví městu, kterým denně projede kolem desetitisíce aut,“ doplnil hejtman.

Téměř půlkilometru dlouhý most bude unikátní nejen výškou, ale i konstrukcí.

„Nejvyšší most v republice se nestaví každý den. Je specifický zejména tím, že se jedná o obloukovou konstrukci, což není zcela typické. Vozovková část bude měřit 9,5 metru mezi svodidly, a po obou stranách budou chodníky, jeden o šířce 1,5 metru pro pěší a druhý třímetrový pro cyklisty,“ popsal za zhotovitele redaktorce QAPu Luboš Lobík.

Most bude mít devět polí a překlene nejen údolí řeky Střely, ale i železniční trať. „Ve vrcholu oblouku bude navíc instalována vyhlídka, která by měla být poměrně prostorná, s přibližnou délkou 32 metrů,“ nastínil plány Lobík. Vyhlídka bude montována dodatečně, až bude most hotový.

Stavba probíhá v režimu Design & Build, tedy „navrhni a postav“, kdy vítěz výběrového řízení most nejen postaví, ale i sám do detailu projektuje. K mostu se musí nejdřív vybudovat přístupové komunikace, což potrvá asi sedm měsíců. Most bude hotový v roce 2028 stejně jako obchvat, který chce ŘSD začít stavět letos na podzim.

Když vše půjde dobře, na jaře roku 2028 se po mostě svezeme," potvrdil ředitel plzeňské správy ŘSD Miroslav Blabol. „Omezení pro řidiče by kvůli stavbě mostu mělo být v jednom místě. Jedná se o stavbu na zelené louce, ale aby tam zhotovitel dopravil materiál, bude se využívat stávající silnice I/27, ze které bude umožněn sjezd nákladním vozidlům,“ dodal.

Součástí obchvatu bude mimo jiné mimoúrovňová křižovatka Babina. Na silnici l/27 v Plzeňském kraji připravuje ŘSD i dalši stavby. V plánu je 8,4 kilometru dlouhý obchvat obcí Kaznějov a Rybnice nebo přes čtyři kilometry dlouhý obchvat silnice I/27 mezi obcemi Třemošná a Kaznějov. Další stavby na tahu I/27 realizuje i připravuje ŘSD v Ústeckém kraji.

Foto QAP, mapa a foto mostu ŘSD

Zatím nejvyšší se 77 metry je v Česku dálniční most Vysočina ve Velkém Meziříčí na D1. Ještě vyšší je Žďákovský most nad Orlickou přehradou v jižních Čechách na silnici I/19, jeho část je ale pod vodou.

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
Auto CB ŠKODA Enyaq Enyaq coupé