V Plzni obnoví sedm tisíc piktogramů na stezkách - FOTKY

09.05.2025 10:50

V Plzni se začalo s rozsáhlou obnovou vodorovného dopravního značení na cyklistických stezkách. Práce už jsou zahájeny a probíhat budou až do září, v případě příznivého počasí i později.

V Plzni obnoví sedm tisíc piktogramů na stezkách_0525_MMP (1)
V Plzni obnoví sedm tisíc piktogramů na stezkách_0525_MMP (1)V Plzni obnoví sedm tisíc piktogramů na stezkách_0525_MMP (2)V Plzni obnoví sedm tisíc piktogramů na stezkách_0525_MMP (3)V Plzni obnoví sedm tisíc piktogramů na stezkách_0525_MMP (4)V Plzni obnoví sedm tisíc piktogramů na stezkách_0525_MMP (5)V Plzni obnoví sedm tisíc piktogramů na stezkách_0525_MMP (6)

Tuto práci zajišťuje Správa veřejného statku města Plzně. Na pracovníky správy tak letos čeká přes sedm tisíc piktogramů, které by chtěli obnovit. Předpokládají, že na obnovu značení spotřebují přes 5580 kilogramů bílé barvy

Provoz se na stezkách a chodnících v posledních letech zvýšil. „Stezek nám také přibylo, proto také jezdí více lidí na kolech, koloběžkách i jiných vozítkách mikromobility, která jsou navíc mnohdy tichá a rychlejší než běžné kolo. Je tedy důležité, aby všichni věděli, kde se mohou pohybovat. To jim často napovídá právě vodorovné dopravní značení. Nejen cyklistům, ale i chodcům,“ řekl Aleš Tolar, náměstek primátora pro oblast dopravy a životního prostředí.

Pro provedení vodorovného značení jsou potřeba vhodné klimatické podmínky, zejména suché a teplé počasí. „Přitom nejde pouze o venkovní teplotu, ale důležitá je také teplota povrchu komunikace, aby hmoty důkladně přilnuly k povrchu a vytvrdly. Provádíme ho většinou za provozu. Pokud by proces vytvrzení neproběhl tak, jak technologie požaduje, docházelo by k jeho znehodnocení. Pokud bychom to dělali v zimě nebo za vlhka, došlo by k rychlé degradaci aplikované hmoty a celkově by se tím snížila jeho životnost,“ sdělil Viktor Valenta, vedoucí Úseku technických činností Správy veřejného statku města Plzně.

Pokud budou podmínky dodrženy, měla by životnost vodorovného značení na stezkách přesáhnout dva roky. „Vzhledem k rozsahu a stavu vodorovného dopravního značení v Plzni bychom touto připravovanou systémovou obnovou chtěli nejdříve docílit proznačení hlavních stezek a komunikací. Poté budeme moci obnovit další značení, a to hlavně v úsecích křižovatek nebo na přilehlých komunikacích blízko škol a ostatních veřejných prostor s větším pohybem osob. Změna však nebude vidět hned ve všech částech města, bude postupná,“ dodal Viktor Valenta.

S obnovou dopravního značení na stezkách se začne nejdříve v centru Plzně. Poté se přemístí na území MO Plzeň 1, MO Plzeň 3 a MO Plzeň 2. Obnovovat se budou hlavně piktogramy kola a chodce spolu se směrovými šipkami a výstražnými trojúhelníky. Dojde také na úpravy přechodů pro chodce. Obnova přechodů u škol začala už minulý rok a pokračovat se v ní bude i letos.

Na nástřik jednoho společného piktogramu na stezce pro chodce a cyklisty se společným provozem, tedy na symbol chodce, symbol kola a dvě šipky, se spotřebuje cca 0,75 kilogramu barvy.

FOTO: MMP

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
Auto CB ŠKODA Čištění klima