Změny v Integrované dopravě začaly platit, autobusy se zpožďují

03.04.2012 19:55

Od neděle 1. dubna začaly platit změny v zónování integrované dopravy. Autobusy nabíraly zpoždění, nefungoval e-shop dopravních podniků. Co na změny říkají cestující? Našli jsme vynalézavce, kteří si opět našli cestičku, kudy uniknout zdražení dopravy.

CAN Plzeň

Od neděle 1. dubna platí změny v zónování Integrované dopravy Plzeňska. A pro některé obyvatele to bylo jako opravdový apríl. Připlatí si totiž měsíčně 330 korun navíc. Co na změny říkají lidé na cestách?

Změny znamenají pro většinu z asi 190 obcí změnu k lepšímu. Přesto je zde několik tisíc lidí, kterých se změna dotkla negativně. Samozřejmě jsou naštvaní a nelíbí se jim, že jejich obec byla vyřazena z vnitřní zóny do první vnější. za to si totiž připlatí 330 korun měsíčně. Názory se různí, někdo je s tím smířený, jiný našel cestičku okolo.

Jak se snaží cestující obejít změny v zónování?

Tak především obyvatelé sedmi dotčených obcí si hledají skulinky, jak ušetřit. Dát 440 nebo 770 korun, to je rozdíl.

Starosta Kyšic, Hynek Sladký, upozornil na to, že právě jejich obec má na hranicích vnitřní a vnější zóny zastávku na znamení. "Už jsem zaslechl takové hlasy, že se bude vystupovat právě na zastávce na znamení a ten zbytek se pak dá dojít," konstatoval Hynek Sladký s tím, že ale zastávka je od obce asi necelý kilometr. To se zřejmě nedá praktikovat celoročně, ale velkou část roku ano.

Jiný vynalézavý obyvatel si našel cestu přes slevy na karty Českých drah. Ty totiž, což je velmi zajímavé, nezdražují jízdné. A navíc nabízí slevové karty. A právě se slevovou kartou se pak vyplatí jet. ČD totiž nabízí In-kartu. "Právě s In-kartou můžete získat slevu asi 25 až 100 procent a tak je třeba si spočítat, zda se mi vyplatí pořídit si In-kartu a jezdit vlakem, který mě vyhodí v centru Plzně, nebo si koupit vnější zónu IDP," sdělil vychytávku QAPu Pavel z Chrástu.

Na stránkách cd.cz si najdete vždy přesnou trasu odkud a kam jezdíte a pak si jednoduše spočtete i slevu s In-kartou. A budete mít jasno. A pokud jste z Chrástu, svítá vám možná na lepší časy, protože zastupitelé mají v hlavě plány, jak obyvatelům zase ulehčit od zdražení dopravy. "Přemýšlíme o tom, zda by šlo MHD nahradit jinými spoji, například ČSAD," sdělil QAPu zastupitel Chrástu Roman Bakala. Jinou cestou by také mohlo být omezení některých nevytížených spojů. A ušetřené peníze by se pak daly využít podle Bakaly na to, aby se mohli dopravovat jinými spoji obyvatelé alespoň někam na kraj Plzně a zadarmo.

Lidé z dotčených obcí nejsou se situací spokojeni. "Jezdím denně do Plzně a manžel taky. To máte zdražení o 660 korun měsíčně," stýská si paní Jana ze Starého Plzence. "V létě snad něco málo ušetříme, manžel jezdí do práce na kole," dodává s úsměvem. To úsměv už postrádá Kateřina. "Pomalu přemýšlím o tom, že budu jezdit autem, protože nás do Plzně ve stejnou dobu jezdí víc a tak se složíme na benzín," konstatovala s tím, že takhle asi nepoklesne počet aut ve městě.

Pokud chcete opravdu ušetřit, můžete si na internetu najít weby, kde se nabízí na určité trasy cesta zdarma. Řidiči tady hledají spolujezdce a ti zase shání řidiče. Webů je vícero, koukněte třeba zde.

O obcích, které byly vyřazeny z vnitřní zóny IDP čtěte zde. O změnách platných v IDP od 1. dubna čtěte zde.

Dotčené obce se sice brání, že jejich obyvatelé na změny doplácejí, ale stejně tak se ozývají hlasy, že tyto obce byly do vnitřní zóny zařazeny neprávem. "Nepochopil jsem, proč vůbec jsme už řadu let ve vnitřní zóně. Proslýchá se, že to chtěla Plzeň, aby na tom ušetřila a dostávala peníze právě na tyto obce. Co je na tom pravdy se ale obyčejný člověk nedozví," komentoval celou věc pan Mirek ze Starého Plzence. A to je právě to, co se nedozvíme a ti, co to vědí, už u moci nejsou. jedno je ale jasné, obyvatelé několika zmíněných obcí za ta léta, co byli ve vnitřní zńě ušetřili, tak prostě teď budou platit tak, jako ostatní. 

Průšvih týdne - chybí strojky na odbavení cestujících

Hned první pracovní den, kdy začaly zmny v IDP platit ,se mnoho lidí zpozdilo do práce i do školy. Zhruba v polovině autobusů totiž chybí strojky na odbavení cestujících. Ti se proto museli prokazovat dokladem o dobití a řidič jim pak vystavoval tzv dodatkové jízdenky. To zabere mnohonásobně víc času. Společnost POVED objednala pro autobusy, které nově spadnou pod IPD stovku odbavovacích strojků. To se později ukázalo jako málo a další stovku zatím nezískala, protože dodavatel, který ve výběrovém řízení nevyhrál, výsledek soutěže napadl. "Cestující si proto zatím budou muset ponechávat doklad o nabití karty, který řidič autobusu zkontroluje a předá jim speciální doklad," upozorňuje ředitelka společnosti POVED Zdeňka Kmochová. Nezapomeňte tedy u sebe nosit doklad o nabití!

"Zpoždění nebyla už dnes nijak dramatická. Oni se řidiči musí zkrátka naučit obsluhovat cestující," vysvětlil ředitel ČSAD autobusy Plzeň Miroslav Hucl. Podle něj docházelo už druhý pracovní den jen k malým zpožděním. "Šlo jen zhruba o 10 minut a bude se to určitě zlepšovat," slíbil QAPu Hucl.

Dalším průšvihem je e-shop dopravních podniků. Tady totiž mělo jít dobíjení i do vnějších zón a nešlo. "Problém je v softwaru, který jsme dostali od dodavatele a museli jsme ho reklamovat," sdělila QAPu za PMDP Kateřina Fránová. Dobít si tak podle dopravního podniku můžete na ostatních místech tedy samoobslužných zónách a prodejnách PMDP.

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT