Proč přezout už teď a nečekat na povinné datum 1. listopadu?

10.10.2011 16:02

Letos čeká poprvé všechny motoristy historicky první povinné přezutí auta na zimní gumy. Vypravili jsme se do pneuservisu, abychom zjistili, proč přezout už nyní a nečekat na 1. listopad, a také jak poznat falešné, nejeté pneu.

Novinkou letošní zimy je pro motoristy především povinné přezutí gum. QAP se vydal za odborníky, aby nám vysvětlili, proč vůbec přezout a třeba už nyní, a také proč nemusíte později dostat ty správné gumy. Vydali jsme se do Pneuservisu Nonstop, Plzeň – Karlov.

Novinka přezouvání
Letos je poprvé povinnost přezutí na zimní gumy od 1. listopadu. Není to sice závazné v každém případě, ale povinnost platí při náledí, námraze a sněhové pokrývce. A se všemi těmito možnostmi lze počítat možná dřív než 1. listopadu.
Proč přezouvat dříve než 1. listopadu?
Možná si řeknete, proč přezouvat už teď, počkám si až to bude nutné. Přece si nebudu sjíždět zimní gumy zbytečně. Chyba lávky, až napadne sníh, budete se divit. "Povinnost přezutí je letos poprvé, může se vám proto stát, že minimálně budete pak trávit několik hodin čekání v pneuservisu, protože pak bývají návaly a hlavně nejdůležitější, proč nečekat je fakt, že nemusí potom už být k dostání ty správné gumy," vysvětluje majitel Pneuservisu Nonstop, Plzeň – Karlov Petr Troníček. "Na trhu se totiž ještě stále projevuje velká neúroda kaučuku, která byla loni. Výsledek je takový, že je velmi málo právě té primární suroviny pro výrobu gum. Přesto, že značek pneumatik je hodně, těch výrobců není mnoho. Například Barum, Matador, Continental, Semperit, Uniroyal, ty všechny patří pod jednoho výrobce a to je koncern Continental. A když výrobce nebude mít primární surovinu, pozná to spotřebitel velmi rychle," vysvětluje Troníček. Jak to poznáte až budete shánět ty své gumy za slušnou cenu? "Prostě nebudou. Když bude mít výrobce málo kaučuku, přednost dá vždy prémiovým (a dražším) značkám před těmi levnějšími," vysvětluje majitel pneuservisu zkušenost z loňské zimy.

Česku budou chybět pneumatiky
I kvůli povinnosti přezouvat se musí letos počítat s nedostatkem pneumatik. "Už nyní se ví a počítá s tím, že Česku bude letos chybět zhruba 30% pneumatik," uvedl Troníček. "A toto je číslo z loňského roku, kdy nebylo přezutí povinné. Takže se dá počítat s tím, že letos bude toto číslo vyšší. Pneumatik bude v sezóně nedostatek, a kdo je bude mít na skladě, nechá si to zaplatit."
Nedostatek gum = prostor pro podvodníky
Pokud bude nedostatek pneumatik, je logické, že se vyrojí náhle prodejci, kteří budou prodávat levné značkové gumy. Dejte ale pozor, můžete pěkně naletět. Můžete totiž koupit nejeté, ale několik let staré gumy. "Může se najít prodejce, který bude nabízet nové pneumatiky. Ony budou skutečně nové tedy nejeté, ale budou ze skladu, kde ležely pět nebo šest let," popisuje muž světa pneu znalý. "Většina renomovaných výrobců nedoporučuje používat pneumatiky starší šesti let," dodal Troníček s tím, že taková stará guma už nemá všechny vlastnosti jako nová a můžete ji třeba píchnout i o kamínek z posypového štěrku na silnici.
Jak takovou gumu poznat? Na každé pneu je označení s rokem výroby, jen ho najít….. Na každé straně pneumatiky najdete text ´DOT´ následovaný nicneříkajícími čísly a písmeny. Pouze na jedné straně ale najdete i čtyři číslice kódu data výroby – první dvě určují týden v roce a druhé dvě rok. Kód 2210, jak ho vidíte na naší fotografii, je tedy 22. týden roku 2010.
Pozor také na podezřele levné pneu neznámých značek. Obzvlášť u zimního obutí se této kategorii obloukem vyhněte. Tyto pneumatiky obvykle končí v testech s hodnocením ´životu nebezpečná´ a těch pár ušetřených stokorun za takovou osobní zkušenost rozhodně nestojí.
Tak tedy neváhejte a přezouvejte už nyní. Lepší dřív než pozdě, ve frontě a se zkřehlýma rukama, kterýma pak nakládáte mokré a špinavé letní gumy do auta poté, co čekáte několik hodin na přezutí v servisu.
O Pneuservisu Nonstop Plzeň – Karlov se více dozvíte zde. Volat můžete na telefon 774 434 785.

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT