12.12.2024 11:12
12.12.2024 10:39
Ve Starém Plzenci byl otevřen nový úsek cyklostezky
12.12.2024 9:49
Policie v pohotovosti. Zápas s Manchesterem budou provázet bezpečnostní opatření
Některé obce na změnách v Integrované dopravě Plzeňska nevydělají. Lze to změnit?
Od 1. dubna platí změny v systému zón pro Integrovanou dopravu Plzeňska. Desítky obcí na tom vydělají, ale pár obcí resp jejich obyvatel na systému prodělá. Zdraží se jim jízdné o 330 korun kvůli jedné zastávce.
Změny v systému zón Integrované dopravy Plzeňska přinesly pozitiva většině obcí, které jsou nově právě do IDP zařazeny. Naopak obyvatelé několika obcí především na jižním a severním Plzeňsku se zlobí. Měsíčně si budou muset kvůli jedné zastávce připlatit o 330 korun.
Nově je právě od 1. dubna zařazeno do zónového systému 150 obcí. Vzhledem k tomu, že ale zastupitelstvo města Plzně změnilo u některých obcí jejich spád do vnitřní zóny, nastaly obyvatelům dotčených obcí větší starosti s cenou za dopravu. Obyvatelé Tlučné, Vejprnic, Starého Plzence, Kyšic, Dýšiné, Chrástu a Smědčič byli přeřazeni z vnitřní zóny do vnější. Ale jde tady v případě staroplzeneckých, Kyšických a Vejprnic o jednu jedinou zastávku! A za tuto zastávku budou muset lidé měsíčně připlatit 330 korun Takže zaplatí 440 kč za vnitřní zónu v Plzni + 330 kč za první vnější zónu. Rodinné rozpočty najednou zchudnou zase o něco více.
Jde s tím něco dělat?
O změnách zón rozhodlo vedení města, s tí sem nic nenadělá. V Tlučné a Vejprnicích z toho ale přeci jen vybruslili. Odřekli dopravu MHD, tu jednu zastávku navíc, a domluvili se s ČSAD, která tam zajíždí místo zmíněné MHD. Obyvatelé by si tak měli připlatit jen zhruba 150 korun za ČSAD.
Ne všude je to ale tak jednoduché. Například Starý Plzenec zatím nemá jinou možnost než se podřídit situaci. "Zatím čekáme na nabídku ČSAD, o kterou jsme požádali a podle ceny za kilometr, kterou nám nabídnou, spočítáme, zda se změna z MHD na ČSAD vyplatí," řekla QAPu starostka Starého Plzence Vlasta Doláková. Město totiž platí určitou cenu za kilometr Plzeňským dopravním podnikům. Ve srovnání s ČSAD to ale není tak drahé, jak by se mohlo zdát. Platí se totiž jen vzdálenost od Koterovského lomu do Starého Plzence. ČSAD by mohla účtovat vzdálenost už od náměstí Milady Horákové, to je skoro dvojnásobek. "Zatím nevíme, jakou vzdálenost by nám účtovala ČSAD a hlavně za jakou cenu za kilometr," uvedla starostka s tím, že navíc by ČSAD musely městu zaručit kompletní nahrazení všech spojů MHD.
Co jiný autodopravce?
I tato varianta je ve Starém Plzenci ve hře. Opět to ale je běh na dlouhou trať. Podle zákona musí totiž zastupitelé nejprve změnu dopravce schválit a zveřejnit. Teprve rok po zveřejnění lze dopravce nového najmout. A ještě není vyhráno. "Nový dopravce musí splňovat náročné podmínky. Musí být členem IDP, musí respektovat podmínky POVEDu a musí mít potřebné technické vybavení," vysvětluje Vlasta Doláková. Tím vybavením se míní zařízení na štípání lístků, jakási GPS na sledování dojezdů do stanic, pak musí dopravce mít minimálně 2 autobusy a jeden nízkopodlažní.
Ve Starém Plzenci si zatím tedy od 1. dubna obyvatelé připlatí a místo za 440 korun budou do Plzně jezdit za 770 korun.
Podobně jsou na tom Kyšice. Jejich starosta Hynek Sladký společně s ostatními zastupiteli také zatím nezměnil stávající stav. "O vyřazení rozhodlo město, s tím my nic nenaděláme," konstatoval starosta. Podle něj nemají Kyšice šanci podobně jako Tlučná a Vejprnice zajistit náhradního dopravce. "U nás je situace jiná," míní Hynek Sladký s tím, že většinu spojů do Kyšic zajišťuje kraj a to málo mimo, například MHD, si Kyšice doplácí. Kromě toho není zatím jasné, kam by náhradní spoj vlastně jezdil. "Nevíme, kam bychom obyvatele měli vozit, jestli by stačila Doubravka nebo až na Centrální autobusové nádraží," přemýšlí starosta Kyšic."Chceme se spojit s Dýšinou a snad i Chrástem, musíme najít nějaké řeení. Ale zatím se nenašlo a proto od 1. dubna platí změna podle nařízení města," konstatoval Sladký.
Přitom i tady jde o jedinou zastávku. "Slyšel jsem už i takové hlasy, že se dá jezdit na zastávku na znamení, která je asi kilometr od Kyšic, a tam vystoupit a dojít. Ta zastávka je totiž ještě ve vnitřní zóně," uvedl příklad toho, jak budou muset lidé šetřit.
Budou muset děti a dospělí chodit každý den kilometr pěšky na a ze zastávky na hranici zón nebo se musí smířit s tím, že si připlatí 330 korun za jedinou zastávku? Je to fér? Pro většinu obcí v IDP ano. Jen několik obcí a s nimi možná až 10 000 lidí si připlatí. Jako by zdražování nebylo málo.
Více o změnách v IDP čtěte zde.