14.12.2024 17:34
14.12.2024 12:23
Betlém na náměstí Republiky už brzy doplní Jezulátko. Tradiční průvod vyjde od biskupství
14.12.2024 10:12
Tragická dopravní nehoda u Plzně. Chodec střet s vozidlem nepřežil
Trolejbus 3Tr3 dostal jméno Terka
Historický trolejbus 3 Tr3, který dorazil ve středu 6. června do Plzně, dostal jméno Terka. Jak se jméno vybíralo a jaká byla strastiplná cesta trolejbusu z roku 1947 k novému kabátu?
Terka je jméno historického trolejbusu 3Tr3, který můžete od čtvrtka 7. června vidět v Plzeňské Techmanii. Jak ke jménu přišel a jaká byla cesta trolejbusu od počátků, kdy jezdil po Plzni až k restauratérům do Žamberka? To ví QAP.cz.
Historický trolejbus s číslem 119 je už unikátem, je totiž svého druhu jediný. Těchto typů bylo vyrobeno 24 kusů a dochoval se právě pouze ten, který má nyní Techmania. Řada 3Tr3 byla třetí sérií ze 3. výrobní řady, proto 3Tr3.
Dlouhá cesta trolejbusu
"Trolejbus 3Tr3 vozil své pasažéry mezi léty 1947 až 1967, poté byl roku 1967 oficiálně sešrotován," uvedl příběh tiskový mluvčí Techmanie Tomáš Moravec. Nešťastný trolejbus ale neskončil ve starém železe, stál na zahradě, kde tvořil jakýsi zahradní domek a včelín. Byl v totálně havarijním stavu. "Zhruba čtvrt století po ificiálním sešrotování byl trolejbus nalezen v bývalém státním statku v Lípě u Úněšova, kde ho zcela náhodou našel známý plzeňský památkář Pavel Domanický," vysvětluje dále Tomáš Moravec. Pavlu Domanickému bylo okamžitě jasné, že o takovou úžasnou památku nemůžeme přijít. Cesta k záchraně technické památky byla ale nekonečně dlouhá, trvala 18 let!
V letech 1992 - 1997 se trolejbus dostal do Zruče, jako jeden z exponátů soukromého technického muzea. Odtud putoval do Muzea ŠKODA, ale trvalo ještě dalších 13 let než došlo k rekonstrukci. Do Techmanie se dostal trolejbus jako "dědictví" zrušeného škodováckého muzea.
Rekonstrukce 3Tr3
V roce 2010 nastala nová etapa trolejbusu č. 119. Techmania dostala z operačního programu ROP Jihozápad dotaci a následně 22. prosince 2010 si trolejbus za drsného zimního počasí odvezla firma Former, která v Žamberku téměř 17 měsíců 3Tr3 dávala dohromady.
Rekonstrukci provádělo několik chlapíků z firmy spolu s dalšími kamarády a milovníky památek. "Vůbec nejtěžší pro nás bylo to, že 3Tr3 je veliký. Jsme zvyklí dělat velké stroje z oceli, ale u trolejbusu bylo těžké to, že nešel jen tak rozložit a složit, jako jsme u jiných strojů zvyklí. Jeho rozebrání a složení trvá několik dní," vysvětluje spolumajitel firmy Martin Holota. "Všechno jsme museli dělat načisto, aby to zapadlo do sebe," dodal. Původní se dochoval jen podvozek. "Karoserie byla v dezolátním stavu, vždyť několik desítek let stál trolejbus na zahradě a pršelo do něj. Dá se říci, že téměř všechny plechové díly karoserie jsou nové," popsal šéf restaurátorů. "Pracovali jsme asi podle deseti fotografií," doplnil s tím, že jediné, co se znovu předělávalo, je střecha. Po dokončení střechy trolejbusu se totiž našla jedna fotka ze shora a muselo se předělávat.
Trolejbus dostal jméno od paní Mirolsavy Matějové, ta ho pojmenovala Terka. Byla vybrána ze 113 návrhů, které chodily z celé republiky. A proč Terka? "Koukám na to 3 té er 3 a tak se mi z toho tam nějak ta Terka poskládala," vysvětluje výherkyně 5 000 korun paní Matějová. Ta také společně s ředitelem PMDP pokřtila Terku.
Terku můžete nyní vidět v Techmanii a věřte, že je opravdu krásná!