Netrefil se vám Ježíšek do vkusu? Radíme, co s nevhodnými dárky

25.12.2013 10:01

Pokud jste pod stromečkem našili o dvě čísla větší košili nebo jiný dárek, který vás příliš nepotěšil, není třeba zoufat. Často je možné dárky vrátit nebo vyměnit za něco jiného. Přinášíme rady, jak na to.

Nepovedlo se Ježíškovi trefit do vašeho vkusu a vy máte doma dárek, o kterém víte, že ho nikdy neužijete? Není třeba zoufat, často je možné dárky vrátit nebo vyměnit za něco jiného.

Obchodníci v kamenné prodejně sice nemusí zboží přijmout zpět bez udání důvodu, řada z nich to ovšem dělá a nabízí možnost zboží vyměnit, nebo dokonce vrátit.

"Jedná se o nadstandardní službu, prodejce si tedy sám stanoví podmínky, zejména dobu pro vrácení či formu výměny. Často není možné například vrácení hotovosti, namísto toho dostane zákazník časově omezenou poukázku na další nákup," vysvětluje Lukáš Zelený, vedoucí právní poradny časopisu dTest.

Informace o podmínkách výměny nebo vrácení by měla být uvedena na účtence či v prodejně. Takový závazek pak musí obchodník dodržet a právo na výměnu či vrácení zboží je v tomto případě soudně vymahatelné.

K výměně je třeba přinést nepoškozený výrobek, nejlépe nerozbalený či v původním obalu, na oblečení by stále měly být připevněny původní visačky. Důležitý je také doklad o zaplacení, s tím však může být potíž. Pokud dárce účtenku nechce poskytnout nebo o ni obdarovaný raději nepožádá, aby jej neurazil, lze se o výměnu pokusit i bez ní, někteří prodejci zboží přijmou i tak. Nejčastější to bývá u zboží, které prodává jen konkrétní obchod či řetězec.

Při nákupu na internetu je situace odlišná – zde totiž právo na odstoupení od smlouvy zaručuje přímo zákon. Lhůta činí 14 dní od převzetí zboží, výhodu zde tedy mají ti, kteří si nechali dárky doručit takřka na poslední chvíli.

"Je třeba pamatovat na to, že odstoupení od smlouvy musí být ve čtrnáctidenní lhůtě obchodníkovi doručeno, nestačí je pouze odeslat. Někteří internetoví prodejci tuto lhůtu dokonce prodlužují, doporučujeme proto nahlédnout do obchodních podmínek," upozorňuje Lukáš Zelený. Kromě kupní ceny požadujte také vrácení poštovného a balného vynaloženého za cestu od prodejce ke kupujícímu.

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT