Legendární lokomotivu můžete obdivovat v Techmanii v Plzni

24.08.2010 18:03

V plzeňské Techmanii můžete od úterý 24. srpna obdivovat světový unikát! Vůbec první lokomotivu s laminátovou karoserií na světě, kterou před více než 40 lety postavili pracovníci plzeňské ´Škodovky´.

l1

První lokomotivu na světě s laminátovou karoserií postavili v roce 1963 v plzeňské Škodovce. Opravená krasavice se v úterý 24. srpna představila ve svém novém domově, v Techmanii v Plzni. Stala se tak třetím novým exponátem, který Techmania nechala zrekonstruovat díky téměř jedenáctimilionové dotaci.

Lokomotivu 32E navrhl světově uznávaný designer Otakar Diblík, který dal nezaměnitelný vzhled i jiným dopravním prostředkům - především autobusům a automobilům. Šestinápravová krasavice, kterou najdete v plzeňské Techmanii, byla postavena v roce 1963 jako prototyp a je to jediný takový kus na světě. Podle jejího vzoru se pak stavěly už jen menší, čtyřnápravové lokomotivy, které dodnes jezdí po kolejích v různých zemích.

Sklolaminát umožnil dát lokomotivě dosud nevídaný tvar. "Pro mě je tato lokomotiva srdeční záležitostí, protože je krásná, prostě se mi moc líbí. Na mne ta lokomotiva působí dojmem, že se usmívá, je příjemná, krásná, elegantní. On pan Diblík měl specifický rukopis. Samozřejmě trošku je to dáno tou dobou, v 60. letech se oblé tvary objevovaly, byl to trend, ale myslím, že jemu se to podařilo dotáhnout do perfektna,"  řekl QAPu.cz Ing. Roman Šiler, který vedl jak rekonstrukci lokomotivy E32, tak její starší kolegyně stojící vedle, lokomotivy E424 z roku 1928, která je nejstarší dochovanou elektrickou lokomotivou vyrobenou ve ´Škodovce´. "Ze sklolaminátu mohli udělat všechny ty tvary a záhyby, které by z plechu byly technicky těžko realizovatelné a nebo tak drahé, že by to nebylo možné ekonomicky. Myslím, že tahle lokomotiva je dodneška nepřekonaná!"

Červenou lokomotivu obdivovali i pětiletý Tomáš a jeho tříletá sestřička Adélka, kteří přijeli do Techmanie z Osvračína na Domažlicku s babičkou Zdeňkou a osmiletou kamarádkou Barborkou. "Jsme tady poprvé a líbí se mi tu moc, lokomotiva je pěkná," řekl QAPu.cz Tomáš a prozradil, že se sestřičkou si vyzkoušeli mikrofony, které zpomalovaly zvuk. "Vyjeli jsme si na výlet, protože děti hlídám. Zajet do Techmanie mi doporučila kolegyně v práci. Je to zajímavé, něco podobného jsme jinde neviděli a myslím, že je to pro děti opravdu zábavné. Určitě sem mohou znovu zajet i až budou starší a pochopí i složitější věci. Já bych si tu taky vyhrála, kdybych měla čas," poznamenala s úsměvem jejich babička.

A jak dlouho rekonstrukce trvala? "Začali jsme na konci jara tohoto roku, ta práce šla celkem rychle. Myslím, výsledek je uspokojivý. Co se týče ´laminátky´, ta lokomotiva je relativně moderní. Do dneška jezdí na drahách lokomotivy tohoto typu a je to potěšení především pro fajnšmekry," poznamenal Šiler s tím, že při rekonstrukci bylo třeba opravit závažná poškození karoserie, která vznikla při požáru lokomotivy. Zvenku je lokomotiva jako nová. Uvnitř už je její věk i strasti, které ji potkaly, znát. "Vzhledem k tomu, že jsme byly velmi limitováni finančními prostředky, které muzeum získalo, tak jsme nemohli pracovat v kabinách ani se nemohli opravovat agregáty. Je zakonzervovaná. Je fakt, že zprovoznit lokomotivu, která má tolik individuálních součástí, významných agregátů, které by vyžadovaly výrobu za nepředstavitelné peníze, tak si neumím představit, jak by se celá opravovala, ta cena by byla v mnoha milionech. Myslím, že peníze se už na to nikdy nenajdou."

Vedle dvou škodováckých lokomotiv můžete v Techmanii díky již zmíněné dotaci obdivovat také opravený parní stroj Marx z roku 1909.

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT