Za loňský tragický pád vrtulníku v Plzni může pilot, byl opilý

26.08.2019 21:16

V loňském roce v září se zřítil v Plzni vrtulník se známým plzeňským podnikatelem a třemi cizinci na palubě. Celá posádka na místě zemřela. Vyšetřování potvrdilo, že za nehodu může opilý pilot.

1
91235478610

Vyšetřování Ústavu pro zjišťování příčin leteckých nehod ukázalo, že 32letý pilot letadla byl opilý (podnikatel Bohumil D.). Ten ve vrtulníku Robinson R 44 RAVEN I letěl s třemi obchodními partnery thajské národnosti. Vrtulník se zřítil na jednu z hal na Nové Hospodě.

"Pilot provedl s cestujícími na palubě sérii tří krátkých letů v blízkém okolí sídla své firmy. Druhý let ukončil přistáním na střeše budovy firmy a po nastoupení třech obchodních partnerů (cizí státní příslušníci) provedl vzlet. Po vzletu pokračoval v letu nízko nad zemí a po uletěných cca 2,5 km západním směrem provedl s vrtulníkem ostrou zatáčku doprava s extrémním náklonem a sklonem vrtulníku. Při vybírání tohoto manévru s vrtulníkem narazil do střechy výrobní haly. Vrtulník byl nárazem do střechy a následným průnikem střešní konstrukcí zcela zničen. Pilot a cestující následkům zranění na místě podlehli. Došlo ke škodám na majetku třetí osoby, na zemi nebyl nikdo zraněn," uvádí obsáhlá zpráva Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod.

5

Svědci mluví o požívání alkoholu před letem...

Ve zprávě je mimo jiné popsáno i dění před nehodou. Plzeňský podnikatel (pilot letadla) byl se svými obchodními partnery na obědě v restauraci, kde už popíjel alkohol. A následně měl popíjet ještě ve firmě, kam se z oběda přesunuli. "„Pana (jméno pilota) a vedoucího manažera thajské delegace jsem pít alkohol viděla, to jsem si jistá. Měli to šumivé víno, pivo a panáky whisky, pili v pivovaru i v sídle společnosti," uvádí ve výpovědi jedna svědkyně, účastnice obchodního setkání. To potvrzuje i výpověď ostatních svědků.

Podle zprávy měl pilot platné povolení k řízení vrtulníku, měl ale již neplatné osvědčení zdravotní způsobilosti 2. třídy (platnost končila 19. 8. 2018, nehoda se stala 5.9.2018). Měl i dostatečnou letovou praxi.

Již v minulosti řešil Úřad pro civilní letectví s pilotem dvě správní řízení. V roce 2016 dvakrát přistál nepovoleně se svým vrtulníkem R 44 v obytné zóně.

Zpráva dále vylučuje jako příčinu nehody povětrnostní podmínky i technický stav vrtulníku. Dále vylučuje, že by za nehodu mohl být zdravotní stav pilota.

Pilot měl v krvi téměř 2 promile...

"Toxikologická expertíza prokázala v krvi zemřelého pilota hladinu alkoholu 1,97 g.kg-1, tj. 1,97 ‰ (promile), v moči 2,47 g.kg-1. Jiné toxikologicky významné látky (drogy, pro let zakázaná léčiva) zjištěny nebyly. Pilot se nacházel v době předmětného letu ve fázi střední až těžké opilosti. Tato hladina alkoholu ovlivňuje senzorické, motorické i kognitivní funkce měrou velmi podstatnou, kdy takový pilot není schopen bezpečného řízení jakéhokoliv letadla nebo SLZ. V posuzovaném případě jde jednoznačně o významné ovlivnění bezpečnosti letu," uvádí dále zpráva.

Pro let nebyl způsobilý...

"Pilot nebyl způsobilý letu, protože neměl platnou zdravotní způsobilost 2. třídy leteckého personálu a vrtulník pilotoval pod vlivem alkoholu v pásmu střední až těžké opilosti, kdy mu byla vkrvi prokázána hladina alkoholu 1,97 promile," zní výsledek šetření.

"Příčinou letecké nehody byla kombinace přecenění schopností a vlivu hladiny alkoholu, která znemožnila bezpečnou pilotáž při extrémním manévru při letu nízko nad zemí," uzavírá více než 30stránková zpráva.

 

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT