12.12.2024 11:12
12.12.2024 10:39
Ve Starém Plzenci byl otevřen nový úsek cyklostezky
12.12.2024 9:49
Policie v pohotovosti. Zápas s Manchesterem budou provázet bezpečnostní opatření
Za loňský tragický pád vrtulníku v Plzni může pilot, byl opilý
V loňském roce v září se zřítil v Plzni vrtulník se známým plzeňským podnikatelem a třemi cizinci na palubě. Celá posádka na místě zemřela. Vyšetřování potvrdilo, že za nehodu může opilý pilot.
Vyšetřování Ústavu pro zjišťování příčin leteckých nehod ukázalo, že 32letý pilot letadla byl opilý (podnikatel Bohumil D.). Ten ve vrtulníku Robinson R 44 RAVEN I letěl s třemi obchodními partnery thajské národnosti. Vrtulník se zřítil na jednu z hal na Nové Hospodě.
"Pilot provedl s cestujícími na palubě sérii tří krátkých letů v blízkém okolí sídla své firmy. Druhý let ukončil přistáním na střeše budovy firmy a po nastoupení třech obchodních partnerů (cizí státní příslušníci) provedl vzlet. Po vzletu pokračoval v letu nízko nad zemí a po uletěných cca 2,5 km západním směrem provedl s vrtulníkem ostrou zatáčku doprava s extrémním náklonem a sklonem vrtulníku. Při vybírání tohoto manévru s vrtulníkem narazil do střechy výrobní haly. Vrtulník byl nárazem do střechy a následným průnikem střešní konstrukcí zcela zničen. Pilot a cestující následkům zranění na místě podlehli. Došlo ke škodám na majetku třetí osoby, na zemi nebyl nikdo zraněn," uvádí obsáhlá zpráva Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod.
Svědci mluví o požívání alkoholu před letem...
Ve zprávě je mimo jiné popsáno i dění před nehodou. Plzeňský podnikatel (pilot letadla) byl se svými obchodními partnery na obědě v restauraci, kde už popíjel alkohol. A následně měl popíjet ještě ve firmě, kam se z oběda přesunuli. "„Pana (jméno pilota) a vedoucího manažera thajské delegace jsem pít alkohol viděla, to jsem si jistá. Měli to šumivé víno, pivo a panáky whisky, pili v pivovaru i v sídle společnosti," uvádí ve výpovědi jedna svědkyně, účastnice obchodního setkání. To potvrzuje i výpověď ostatních svědků.
Podle zprávy měl pilot platné povolení k řízení vrtulníku, měl ale již neplatné osvědčení zdravotní způsobilosti 2. třídy (platnost končila 19. 8. 2018, nehoda se stala 5.9.2018). Měl i dostatečnou letovou praxi.
Již v minulosti řešil Úřad pro civilní letectví s pilotem dvě správní řízení. V roce 2016 dvakrát přistál nepovoleně se svým vrtulníkem R 44 v obytné zóně.
Zpráva dále vylučuje jako příčinu nehody povětrnostní podmínky i technický stav vrtulníku. Dále vylučuje, že by za nehodu mohl být zdravotní stav pilota.
Pilot měl v krvi téměř 2 promile...
"Toxikologická expertíza prokázala v krvi zemřelého pilota hladinu alkoholu 1,97 g.kg-1, tj. 1,97 ‰ (promile), v moči 2,47 g.kg-1. Jiné toxikologicky významné látky (drogy, pro let zakázaná léčiva) zjištěny nebyly. Pilot se nacházel v době předmětného letu ve fázi střední až těžké opilosti. Tato hladina alkoholu ovlivňuje senzorické, motorické i kognitivní funkce měrou velmi podstatnou, kdy takový pilot není schopen bezpečného řízení jakéhokoliv letadla nebo SLZ. V posuzovaném případě jde jednoznačně o významné ovlivnění bezpečnosti letu," uvádí dále zpráva.
Pro let nebyl způsobilý...
"Pilot nebyl způsobilý letu, protože neměl platnou zdravotní způsobilost 2. třídy leteckého personálu a vrtulník pilotoval pod vlivem alkoholu v pásmu střední až těžké opilosti, kdy mu byla vkrvi prokázána hladina alkoholu 1,97 promile," zní výsledek šetření.
"Příčinou letecké nehody byla kombinace přecenění schopností a vlivu hladiny alkoholu, která znemožnila bezpečnou pilotáž při extrémním manévru při letu nízko nad zemí," uzavírá více než 30stránková zpráva.