13.12.2024 17:56
13.12.2024 13:24
Plzeňští strážníci pomohli muži, který pomýšlel na sebevraždu
13.12.2024 9:22
Bazén v nové nafukovací hale na Slovanech se otevírá veřejnosti - FOTKY
Kultura je už v roční karanténě, říká plzeňský hudební promotér
Restart kultury a koncertů obzvlášť bude běh na dlouhou trať. Ale pevně věříme, že fanouškové kultury a kvalitních koncertů se určitě vrátí.
Petr Kukla je hudební promotér, který po české republice pořádal či pořádá hudební a koncertní projekty pod značkami společností Media Production Music s.r.o. či Junesta s.r.o. Společně s nadnárodní společností Live Nation přivezli do ČR a konkrétně do rodné Plzně různé zahraniční interprety jako DEEP PURPLE, ZZ TOP, JUDAS PRIEST, zpěváka Roberta Planta a jiné.
1. Jaká je momentální situace v kultuře?
Kultura je v tuto chvíli už v roční dlouhodobé karanténě, která se stoprocentní jistotou během nejbližších dní neskončí. Interpreti a pořadatelé se upínají k možnosti pořádání letních open-air termínů – v omezené sektorové kapacitě. O této možnosti a podmínkách nyní jednáme. Co se týká plánování koncertů pro rok 2021, tak my plánujeme „komorní“ letní open-air akce a částečně plánujeme podzimní termíny, taktéž s omezenou kapacitou ve vnitřních prostorech.
2. Co říkáte na koncerty z "obýváku"? Někteří interpreti prodávají lístky na internetu, lidé dostanou po zaplacení kod, kterým se přihlásí k online sledování.
Je to určitá alternativa a podpora umělcům. Ale představa, že si v obýváku nebo v kuchyni pustím online koncert interpreta, je zcestná. Koncert je unikátní zážitek svým kouzlem okamžiku, sdílením emocí mezi návštěvníkem koncertu a interpretem, a vůbec celkovou atmosférou. Toto žádný online přenos z „obýváku“ nenahradí. Česká republika si během novodobých třiceti let vybudovala pro zahraniční umělce přívětivou pozici. Jezdí sem hudební špičky z celého světa. Byla by obrovská škoda o tuto možnost přijít.
3. O jaké koncerty jsme přišli? Co bylo naplánováno na rok 2020 nebo 2021 a nekonalo se?
Současná situace přinesla v našem oboru také jednu pozitivní věc. Minulý rok v srpnu se v O2 areně sešlo třicet největších firem z oboru a společně jsme založili Asociaci hudebního průmyslu České republiky. Zakládajícími členy asociace jsou promotéři, ticketingové portály, technické firmy, provozovatelé prostor k pořádání akcí a dodavatelé lidských sil v zemi, které zabezpečují servis spojený s koncerty. Asociace vznikla za účelem prosazování společných zájmů směrem k jednotlivým ministerstvům a k vládě ČR. Řada těch, kteří dosud na trhu působili jako konkurenti, začali jednat společně. Díky této asociaci tedy víme, že Česká republika nejen v hlavním městě, ale v různých krajských či jiných městech přišla v roce 2020 o zhruba 45 velkých zahraničních (sólových) koncertních vystoupení a nespočet stovek „domácích“ hudebních vystoupení. Ze zahraničních koncertů se jedná např. o koncert Evril Lavigne, Aerosmith, Guns n Roses, Ozzy Osbourne, Limp Bizkit, Sting… Řada termínů se z roku 2020 přesunula na termíny roku 2021. Avšak s blížícími se termíny je jasné, že zahraniční koncerty budou nejspíše až v roce 2022.
4. Čím se momentálně Vaše firma živí?
Během naší několikaleté spolupráce s různými interprety vzniklo několik hudebních live záznamů a vzpomínek z hudebních cest, tzv. „do kapsy“ – jen na památku. Tyto záznamy jsou většinou ve vlastnictví jednotlivých interpretů. Nyní jsme se společně dohodli, že jich co nejvíce shromáždíme, sestřiháme a přivedeme k životu. Tyto záznamy budou unikátní právě ve své atmosféře, jak ze zázemí koncertů a z cest na koncerty, tak samozřejmě ze samotných koncertů. Další naší pracovní náplní jsou možnosti spolupráce v oblasti hudební produkce na celoplošné soukromé TV stanici.
5. Předpoklady na tento rok vypadají, že kultuře opět přát nebudou. Jak se stavíte k tomu, že je kultura tak omezená, v podstatě na maximum.
Dokážeme pochopit, že v době, kdy v České republice denně umírají lidé s nákazou covid-19, není čas na malichernosti. Dokážeme pochopit, že pro spoustu lidí jsou problémy kulturního sektoru ( o to víc komerčního kulturního sektoru) až na tom úplně posledním místě. My bychom si přáli, aby kompetentní orgány ČR ale pochopily, že všichni, kteří v oblasti kultury působíme, jsme připraveni splnit podmínky tzv. „bezpečného koncertu“. V Asociaci hudebního průmyslu se o takových návrzích bavíme. Problém je, že druhá strana nemá až tak velkou vůli se těmito návrhy věcně zabývat.
6. Vztahují se na Vás také nějaké kompenzační programy?
S kompenzačními programy je to jak s princeznou koloběžkou. Jsou vystavěny poměrně výkladově složitě a také posuzování o oprávnění čerpání těchto žádostí bude komplikované. Celý systém kompenzací COVID KULTURA je postaven na tzv. „zbytečně vynaložených nákladech“. Tím vzniká ta sporná otázka výkladu, co je „zbytečně vynaložený náklad“. Pohled promotéra je zcela určitě jiný, než státního úředníka. Pokud jsme byli nuceni zrušit (resp. přeložit) koncert z roku 2020 na rok 2022, nevznikají nám dle výkladu programu žádostí „zbytečně vynaložené náklady“. Kdo je ale z praxe, tak ví, že snad kromě zaplacených honorářů umělcům (překládám-li koncert o dva roky) tak vše do této chvíle bylo zbytečně vynaloženým nákladem. Tudíž v tuto chvíli čekáme, co bude vyhodnoceno jako oprávněně vynaložený náklad.
7. Souhlasíte s tím, že kultura trpí? Co byste vládě navrhl? Aby se neohrožovali životy lidí, ale zároveň si lidé mohli užít kulturu?
Je jasné, že kultura trpí a všechny profese na ní navázané taktéž. Je ale více oborů, zejména služeb, které jsou touto krizí poznamenány. Všechny podněty ze strany promotérů, pořadatelů festivalů a koncertů má ministerstvo kultury od nás v písemné formě k dispozici, aby mohli vést diskusi s odborníky z hygieny.
Foto: archiv Petr Kukla