05.06.2025 14:00
05.06.2025 9:35
Kam o víkendu na akce v Plzeňském kraji?
04.06.2025 12:14
Krutost bez svědomí. V Holýšově někdo vyhodil koťata do kontejneru
Festival Na ulici pořádá poprvé sám majitel Zach´s pubu Karel Zach
17. ročník oblíbeného hudebního festivalu Na ulici začíná v pondělí 16.srpna. Na čtyřech scénách budou moci lidé letos slyšet opět špičkové hudebníky, a to jen díky Karlu Zachovi, který se pořádání festivalu na poslední chvíli ujal.

Poprvé v sedmnáctileté historii festivalu Na ulici hrozilo, že se neuskuteční. A to právě v roce, ve kterém Plzeň bojuje o titul Evropské hlavní město kultury 2015. Nakonec se úkolu ´udělat hodně muziky za málo peněz´ ujal majitel známého klubu Zach´s pub - Karel Zach.
Na pořádání předchozích ročníků festivalu, jste pořadatelsky podíleli. Letos jej pořádáte poprvé sám. Usiloval jste o to, nebo šlo o to, že nikdo jiný se pořádání ujmout nechtěl?
Já jsem měl zprávy, že v podstatě týden před uzávěrkou druhého kola výběrového řízení není evidována žádná žádost a to mě vyburcovalo, abych svou žádost podal a měl jsem skutečně pocit, že může nastat situace, že 17. ročního tohoto populárního festivalu se neuskuteční vůbec.
Podílel jsem se na všech předchozích ročnících a v posledních letech vlastně plně produkčně i dramaturgicky na naší scéně a samozřejmě mi přišlo líto jako plzeňskému patriotovi, že by Plzeň o tenhle festival přišla.
Co to pro Vás znamenalo pracovně, ujmout se festivalu. Kolik Vám to sebralo času?
Organizačně zvládnout festival, jakkoliv bude redukovaný, zabere spoustu času a není to jen ta fáze vyhledávání kapel nebo sestavování programu, ale stejně času zabere fáze následná, to znamená produkční činnost, tedy zajistit všech co festival Na ulici vyžaduje.
Jak Vám vycházeli vstříc vlastníci objektů, kde se festival bude konat? Museli jste dělat velké kompromisy?
Došel jsem k pragmatickému rozhodnutí, že využiju část know-how pořadatele předchozích ročníků, to znamená Dominik centra, takže částečně najímám jejich produkční služby. A to vzhledem k tomu, že Dominik vlastně provozuje Měšťanskou besedu a mně se zdálo smysluplné scénu MB využít, i vzhledem k tomu že má tým, který už ten festival dělal a má samozřejmě i věci, které bych já musel začít dělat úplně od začátku, jako jsou grafický vizuály a podobně. Spolupráce s Dominik centrem je i v tomto ročníku významná. Co se týče scény Plaza, vcelku dobré jednání s panem Packunem, což je šéf Plazy. Co se týče proluky, tam došlo k jednání s provozovatelem restaurace El Cid.
Podle čeho jste rozhodovali, jaký charakter budou mít jednotlivé scény?
U scény Plaza bylo rozhodnutí vcelku jednoduchý, protože tam existuje folková tradice, nebo tradice folk a country. Co se týče Zach´s pubu, je to podobný. Scéna Zach´s pub není úplně vyhraněná, my jsme ji shrnuli pod označení Hudební alternativa, ale žánr hudební alternativa v sobě skrývá víc žánrů, jako jsou funky, rap, dance music, reggae atd. Jediný rozhodování bylo mezi umístěním jazzové a world music scény, kde jsme váhali, který žánr, do které ze zbývajících dvou scén umístit. Nakonec se nám zdálo spojení přece jen trochu konzervativního dvora MB s jazzem lepší, takže world music skončila v proluce.
Ze kterých kapel nebo interpretů máte největší radost, že se Vám je podařilo pozvat?
V první řadě mám radost, že se podařilo i letos, i s tím dramaticky redukovaným rozpočtem, přivítat zahraniční kapely. Je tady jedna polská, bude tady jedna slovenská a bude tady mexický jazzmen Mark Aanderud, který sice v Praze žije, ale pořád samozřejmě dodává festivalu kouzlo něčeho odjinud.
Když budeme postupovat po scéná, tak mám radost v proluce ze skupiny Al-Yaman, která letos vydala dle mého názoru skvělou desku, mám radost z velkého jazzového tělesa, což je Big band sv. Blažeje v Besedě, mám radost ze skupiny Sixin, pro kterou jsem hledal termín vystoupení už několik let a letos se to konečně povede. Mám radost z kapel, které budou tady u nás, na domácí scéně, ať už to bude Cartonnage, kterou už jsme tu dvakrát kvůli nepřízni počasí museli rušit, nebo partička Maradona Jazz, která by měla patřit poslední den k jakémusi vyvrcholení toho festivalu.
Stihnete Vy osobně nějaké koncerty navštívit?
Budu samozřejmě chtít vidět všechny scény v běhu a budu se snažit alespoň částečně vše vidět a kontrolovat.
Není Vám trošku líto, že Plzeň po tolika letech, kdy festival přitahoval tisíce lidí a žilo jím celé město, dá na něj tak málo peněz? Dá se to vůbec finančně zvládnout z grantu?
No dá, ale právě za těch usporných opatření, které jsem udělal a které už dnes vyvolávají emotivní reakce a rozhořčení mezi plzeňskou hudební veřejností. Na jedné straně je mi to líto, na druhé straně asi je to vůle ze strany města. Podporovat takhle velkej festival, navíc který je nastavenej modelem bez vstupnýho, je skutečně velký sousto.
Je škoda, že právě v roce, kdy Plzeň kandiduje na Evropské hlavní město kultury 2015, festival více nepodpoří?
Určitě, letos je to v každém případě škoda. Samozřejmě máme, co se týče letního hudebního festivalu, v Ostravě obrovskou konkurenci ve festivalu Colours of Ostrava, což je úžasnej bezkonkurenční festival alternativní hudby nejen v rámci republiky, ale v rámci celé střední Evropy.
Plánujete oficiální zahájení festivalu?
Oficiální zahájení bude v neděli 15. srpna v Proluce, kde vlastně koncert skupiny Václav Greif Quintet a vernisáž výstavy Barvy na ulici celý festival zahájí v 17 hodin.
Jaké máte pocity těsně před začátkem festivalu?
Teď, když se zveřejnili program, mi začínají chodit rozhořčené reakce. Já samozřejmě lidi na jedné straně chápu, ale osobně si myslím, že ten model festivalu bez toho vstupnýho prostě stejně asi skončí a neměl šanci na přežití. Máte pravdu, že v rámci rozhodujícího roku kandidatury Plzně se ještě mohl podržet i s tím, že by prostě uvedli, že v následných letech dojde k útlumu nebo změně toho modelu, ale skutečně za tyhle peníze, který na to jsou, to prostě udělat jinak nešlo. Udělat náměstí se vším, co to s sebou přináší, s velkým drahým zvukem... pokud bych chtěl dělat náměstí, tak veškerý příspěvek od města Plzně spolknou jenom produkční náklady. Těch 600 tisíc korun by opravdu spolkla OSA, zvuk, energie, osvětlení, náklady na toitoiky, odvoz odpadů atd. A hrály by tady skutečně jen nějaký kapely, který by byly ochotný hrát zadarmo, pod to já se ale zase nepodepíšu. Moje ambice je, sem dovézt něco jinýho, co tady jinak v Plzni nehraje a za druhý něco jinýho než bylo loni, aby ten festival nebyl každej rok stejnej.
Moje ambice vždycky byla jako ušetřit na hvězdách Láďi Kerndla, Anny K. nebo Lenky Dusilový , na kterou mi sem prostě těch 150 lidí přijde a to vstupný zaplatí, ale na druhé straně tam musím přidat kapely, o kterých já vím, ale hrozně těžko se jim dělá koncert v Plzni, protože v Plzni se moc lidem vstupný platit nechce. I díky festivalu Na ulici. Takže já těm účinkujícím říkám, zredukujte ještě svůj finanční požadavek, a může to být pro Vás vstupní brána do Plzně. Uvidí Vás v rámci toho festivalu mnohonásobně větší počet lidí, než kdybyste přijeli a udělali bysme vstupný třeba jen 60 nebo 80 korun. Nedá se to vůbec srovnávat. Leckterá kapela tady hraje pod svým standardním požadavkem. Díky tomu, že má festival Na ulici takový dobrý zvuk, si kapely skutečně považují toho pozvání a dokážou se ve svých požadavcích uskrovnit.