Mezinárodní festival DIVADLO - co přináší česká scéna

07.09.2011 10:58

Mezinárodní festival DIVADLO je už za dveřmi. Co přináší česká scéna v 19. ročníku přehlídky divadel? QAP vám přináší ochutnávku z toho, co vás čeká.

Drsné město hebkých plyšáků (4)
Rigoletto2dealer_08dealer_16dealer_21Drsné město hebkých plyšákůDrsné město hebkých plyšáků (1)Drsné město hebkých plyšáků (2)Drsné město hebkých plyšáků (3)Drsné město hebkých plyšáků (4)Rigoletto1

Už 14. září startuje 19. ročník přehlídky divadel Mezinárodní festival DIVADLO. Co v letošním roce nabízí česká scéna? To ví QAP.

V rámci přehlídky českého divadla se letos festival soustředí především na mladou režisérskou generaci, jejímiž zástupci jsou například Jan Frič, Jan Mikulášek, který je ´nejstarším´ režisérem, je mu 33 let. Pak také Štěpán Pácl, Anna Petrželková, ta je nejmladší režisérkou, a Daniel Špinar.

Divadlo Na zábradlí uvede v Plzni inscenaci Eurípides a kol.: Orestek v režii Jane Friče, který slavný mýtus přenáší do panelákového bytu jako příběh dnešních dětí dospívajících bez otce.

Za inscenaci Ibsenovy hry Brand / Oheň pražského souboru Transteatral získal režisér Štěpán Pácl Cenu Alfréda Radoka jako Talent roku. Inscenaci pojímá jako partituru propojující hercův hlas, pohyb a sdělení s dynamikou scény a situace. V představení hrají mladí, generačně spříznění herci, a jejich výkony jsou obdivuhodné fyzickou připraveností, hudebním citem i smyslem pro rytmus.

Režisér Jan Borna se souborem Divadla v Dlouhé přepracoval českou klasiku Naši furianti do ostře groteskní inscenace, která drastickou komikou zvýrazňuje rysy a postoje postav a do absurdity dotahuje dané situace. Hlavními hrdiny jsou vesničtí radní, kteří si v ničem nezadají s politickými představiteli našeho dnešního světa. V podstatě autor nevidí rozdíl mezi minulostí a současností.

Ostravské Divadlo Petra Bezruče přiveze do Plzně radikální a nebojácné zpracování hry Romeo a Julie W. Shakespeara režisérky Anny Petrželkové. Panelákové sídliště, jekor, dechovka i kostýmy ušité z televizních dek vytvářejí z tohoto věčně platného, staletého textu konkrétní příběh s ryze současným podtextem a dnešními problémy. Hrdinové sledují současnost s jointem na rtu, i tak se dá Romeoa Julie popsat.

Daniel Špinar, jeden z nejvýraznějších režisérů mladší generace, v inscenaci Čechovova Racka v Městském divadle Kladno, inscenuje klasické drama v mírně groteskní optice, jeho melancholický podtext se ovšem neztrácí.

Pro Historický monolog autorky Milady Součkové a režiséra J. A. Pitínského se stal námětem Emil Hácha, rozporuplná postava našich dějin, považovaná mnohými za zrádce národa. Emila Háchu, který se snaží vysvětlit své postoje, názory i osudy, ztvárnila Eva Salzmannová, přiváží ND Praha.

Konečně i v Plzni budete moci vidět inscenaci Jana Mikoláška, vlastně nedivadelní žánr, Korespondence V+W Divadla Reduta, které přiváží Národní divadlo Brno. Jde o expresivně groteskní divadelní komentář toho, co stojí v dopisech obou mimořádných osobností v době, kdy se jejich cesty po únoru 1948 rozešly.

Dejvické divadlo přenese v inscenaci Dealer´s Choice režiséra Jiřího Pokorného diváky do suterénu jedné londýnské restaurace, kde se odehrává napínavá partička pokeru.

V inscenaci detektivního thrilleru Amberville aneb Drsné město hebkých plyšáků, kterou Divadlo Alfa uvedlo letos ve světové premiéře, jsou hlavními hrdiny plyšová zvířátka, která zvládnou vše, od kriminální zápletky až po nestandardní sex.
O slavnostní zakončení hlavní části se postará Divadlo J. K. Tyla s inscenací Verdiho Rigoletta v režii Róberta Alföldiho, maďarského tvůrce a zároveň ředitele Národního divadla v Budapešti. Alföldiho pojetí sice výrazně oponuje tradičnímu opernímu divadlu, ale Verdiho neznásilňuje, nechává se jím volně inspirovat k působivému, pro interprety sice velmi náročnému, ale pro diváky přitažlivému modernímu inscenačnímu tvaru.

Více o festivalu i vstupenkách najdete zde.

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
Auto CB ŠKODA Enyaq Enyaq coupé