13.12.2024 13:24
13.12.2024 9:22
Bazén v nové nafukovací hale na Slovanech se otevírá veřejnosti - FOTKY
12.12.2024 21:30
Viktorka doma prohrála s Manchesterem United 1:2
"Plzeň je v počtu mostů výjimečná," říká autor nové knihy Plzeňské mosty a lávky
Zhruba 240. To je počet mostů, lávek, podchodů a podjezdů, které se nachází na území Plzně. Velmi poutavě jejich historii i současnost zachycuje nová kniha vydavatelství a nakladatelství Starý most, která je nově k dostání.
Milovníci knížek o Plzni mají další tip na předvánoční nákup. Na pulty obchodů se dostává další z novinek plzeňského vydavatelství a nakladatelství Starý most. V knize "Plzeňské mosty a lávky", jejímž autorem je Miroslav Liška, jsou popsány nejvýznamnější mostní stavby v Plzni včetně jejich historie.
V novince známého vydavatelství nechybí řada současných fotografií, ale ani dobové záznamy a snímky, v mnoha případech i unikátních, které ještě zveřejněné nebyly. Důvodů, proč v nové publikaci tvůrci sáhli po tématu mostů a lávek, je hned několik. Nicméně hlavním je fakt, že Plzeň je v počtu mostů skutečně výjimečná. Nicméně, kolik jich přesně je, to se tak úplně přesně říct nedá.
"To vlastně není tak úplně jednozančné, protože spousta z těch mostů, které my vnímáme jako jeden most, jsou vlastně mosty dva a naopak zase zvlášť železniční mosty, u kterých se říká, že jich je víc, tak jsou jeden most. Takže dá se říct, že v Plzni je, včetně těch železničních, podjezdů a podchodů, 240 mostů," vypočítává autor Miroslav Liška.
Plzeň může být na počet mostů, lávek, podchodů a podjezdů skutečně pyšná. "Nedávno jsem četl o Hradci, který není o moc menší než Plzeň, že má padesát mostů. Takže Plzeň je nadprůměrná. A to díky tomu, že tady je defacto pět řek, navíc se zapomíná na potoky, kterých tu také není málo. Kromě nich přibývá přemostění železnic, silnic, je hodně podchodů, takže řekl bych, že Plzeň je v tomto výjimečná," uznává Miroslav Liška.
V knize najdou "své" i milovníci historie. Nechybí ale ani nejnovější a zároveň nejdelší most v Plzni...
Novinka přináší i řadu zajímavostí z historie jednotlivých mostů a dokonce i těch, které už dávno zanikly. Paradoxně jedna z velkých chloub Plzně, kterými mosty jsou, se potýká tradičně s řáděním vandalů. "Bohužel většina z těch mostů je neuvěřitelně počmáraná. A to nejde o pěkné graffiti, ale skutečně jen čmáráním. Je zajímavé, že jen na jednom plzeňském mostu byly oficiálně graffiti povolené, a to je most v Malostranské ulici přes řeku Radbuzu," přidává kuriozitu Miroslav Liška.
V knize už je zachycený i nejnovější a zároveň nejdelší most v západočeské metropoli. "Jeden z posledních otevřených mostů přes Vejprnické údolí (poz. red.: most na novém obchvatu města), je nejdelším mostem v Plzni v tuto chvíli, je 300 metrů dlouhý. Možná o něco delší je Most milénia, ten je ale rozdělený do několika částí, takže jsou to různé konstrukce, zatímco ten nový má jednu jedinou konstrukci. Dá se říct, že i ty nové mosty jsou pěkné, i když člověk má slabost pro ty staré mosty, většinou obloukové," usmívá se autor nové knihy, pro kterého je srdeční záležitostí Kalikovský most, poblíž kterého se sám narodil.
Podle Miroslava Lišky by pozornosti ale neměly rozhodně ujít ani lávky, kterých je v Plzni celá řada. "Jak se začalo s cyklistickými trasami, tak se začaly hodně dělat lávky. Tam se konstruktéři navíc nemusí tolik řídit tou ekonomikou, takže si mohli dovolit udělat i docela zajímavé konstrukce. Například lávka v Lochotínském parku je velice pěkná, nebo v Křimicích u jezu je lepená dřevěná lávka nebo ta přes výpadovku na Domažlice," popisuje nový fenomén.
Samozřejmě v knize "Plzeňské mosty a lávky" nechybí zajímavosti a historie ani o velmi známých mostech jako například Wilsonův most, Tyršův most nebo Masarykův most na Jateční, který nedávno prošel rekonstrukcí.
Vydavatelství a nakladatelství Starý most na podzim už vydalo i další novinky Procházka Škodovkou i Brdy z nebe. Podrobnosti najdete v článku zde.