Konec živelnému parkování. Plzeň upravila parkoviště a zavádí závory

26.11.2025 19:50

Nově upravené záchytné parkoviště pod mostem generála Pattona, kousek od centra města, nabídne kapacitu 147 míst a stane se už třetím P+G parkovištěm v Plzni.

Upravené parkoviště pod mostem g. Pattona_1125_MMP (1)
Upravené parkoviště pod mostem g. Pattona_1125_MMP (1)Upravené parkoviště pod mostem g. Pattona_1125_MMP (2)

Ke zprovoznění závor, a tím i zpoplatnění parkování v pracovní dny od 7 do 19 hodin, dojde v řádu týdnů. Nově upravený povrch s koridory pro pěší a parkovacími místy pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace je nově osvětlen LED svítidly. 

„Tento prostor byl ještě před její úpravou hojně využíván a často zcela zaplněn auty. Byla to ale neupravená blátivá plocha, kde se parkovalo živelně a prostor zde zabíralo i mnoho očividně dlouhodobě odstavených vozidel,“ uvedl Aleš Tolar, náměstek primátora pro oblast dopravy a životního prostředí.

Součástí úprav jsou také zrekonstruované chodníky a nový bezpečnostní koridor pro pěší, oddělený od parkovací plochy betonovými citybloky.

K dispozici je nyní 147 parkovacích míst včetně sedmi stání pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace. „Přibylo i veřejné osvětlení s moderními LED svítidly jak v ploše parkoviště, tak v přiléhající Lochotínské ulici. Díky úpravě parkoviště získává město nad prostorem větší kontrolu a díky závorovému systému parkoviště bude skutečně sloužit hlavně lidem, kteří do centra města pravidelně dojíždějí třeba za prací. Parkovací tarif zde bude nastaven na nejnižší úroveň ze všech placených parkovišť podobně, jako je tomu třeba na parkovišti P+G v Kotkově ulici,“ vysvětlil náměstek Aleš Tolar.

Parkoviště nyní odděluje od Lochotínské ulice zábradlí s mezerami pro průchod na přilehlý chodník. Zábradlí má zamezit výjezdu vozidel z parkoviště. „Způsob, jak byl nově prostor upraven, odpovídá tomu, že nejde o definitivní řešení. V dlouhodobém horizontu město počítá s tím, že pozemek bude zastaven," uvedl Magistrát města Plzně. 

Ještě na přechodnou dobu několika týdnů do spuštění závorového systému bude stání zdarma jako před zahájením úprav, pak už ale bude parkování zpoplatněno. Denní sazba byla Radou města Plzně stanovena na 60 korun, hodinová sazba v pracovních dnech od 7 do 19 hodin 10 korun. Mimo tyto hodiny, o víkendech a svátcích bude parkování bez poplatku.

Parkoviště pod mostem generála Pattona je po parkovištích v Kotkově ulici a v sadech Pětatřicátníků třetím parkovištěm P+G, které město vybudovalo. Ve srovnání s parkovacími zónami umožní výhodnější tarif. Záchytná parkoviště představují spolu s parkovacími zónami opatření cíleně omezující individuální automobilovou dopravu v centru Plzně.

Za úpravy parkoviště zaplatí Správa veřejného statku města Plzně 6 784 058 korun včetně DPH, za závorový systém pak ještě 1,3 miliony korun včetně DPH.

Parkoviště P+G neboli Park and Go (česky Zaparkuj a jdi) je určené pro parkování vozidel v místech, odkud je cíl cesty, například centrum města, dosažitelný pěšky bez nutnosti přestupovat na veřejnou dopravu. Na rozdíl od parkoviště P+R (Park & Ride – zaparkuj a jeď), která se budují v místech, kde řidič má pro cestu do centra přestoupit na MHD.

Foto: MMP

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
ŠKODA ZSA zima