13.12.2024 13:24
13.12.2024 9:22
Bazén v nové nafukovací hale na Slovanech se otevírá veřejnosti - FOTKY
12.12.2024 21:30
Viktorka doma prohrála s Manchesterem United 1:2
Dopravní podniky chystají oslavy výročí 50 let tramvají do Skvrňan
V rámci oslav výročí 50 let tramvají do Skvrňan vyjedou do ulic Plzně historické tramvaje i autobusy.
Před 50 lety, přesně 30. listopadu 1973, byl zahájen provoz tramvajové trati do Skvrňan. Tyto kulatiny oslaví plzeňské dopravní podniky už letos v květnu. Pro veřejnost připravily Plzeňské dopravní podniky (PDMP) oslavy k výročí v neděli 28. května v točně U Zvonu.
"Mezi 10. a 16. hodinou budeme mít v točně U Zvonu připravený info stánek s drobnými reklamními předměty, doprovodný program a samozřejmě i naše historické skvosty. Směrem na Skvrňany budou vyjíždět historické vozy T1, T3, RTO a ŠM 11. Okružní jízdy budou začínat v točně U Zvonu a jízdné bude zdarma," informují Plzeňské městské dopravní podniky.
Jízdní řád:
Tramvaj ČKD T1: 9:45, 10:45, 11:45, 12:45, 13:43, 14:43, 15:43 a 16:28.
Tramvaj ČKD T3: 10:15, 11:15, 12:15, 13:13, 14:13, 15:13 a 16:13.
Autobus Škoda 706 RTO: 10:30, 11:30, 12:30, 13:30, 14:30, 15:30 a 16:10.
Autobus Karosa ŠM 11: 10:00, 11:00, 12:00, 13:00, 14:00, 15:00 a 16:00.
Více o historických vozech
Tramvaj ČKD T1 č. 121 z roku 1956
Jako první celokovové velkokapacitní, čtyřnápravové tramvaje s otočnými podvozky byly do Plzně dodávány od roku 1955 vozy typu T1 z továrny ČKD Praha. Do roku 1957 jich bylo do Plzně dodáno celkem 33 a pro nedostatek tramvají muselo být v 80. letech zakoupeno ještě dalších 16 starších vozů tohoto typu z Prahy. Jako historický byl ale zachován původní plzeňský s evidenčním číslem 121, vyrobený v roce 1956.
Vůz T1 je typický svým podélným uspořádáním sedaček pro cestující zády k oknům, stanovištěm pro průvodčího či lištovou dřevěnou podlahou. Nechte se jím svézt...
Kapacita tramvaje je 26 míst k sezení a až 75 míst k stání.
Tramvaj ČKD T3 č. 192 z roku 1975
Dalším nástupcem, historicky nejúspěšnějším a nejrozšířenějším po celém světě, byly tramvaje řady T3 z produkce ČKD Praha. Díky průběžným modernizacím elektrické výzbroje, dosazení elekronických informačních a odbavovacích systémů, úpravám interiéru, řízení a ovládání vozidel bude „Té-trojka“ ještě mnoho let typickou dominantou mnoha českých, ale i světových měst.
Do Plzně bylo těchto vozů v různých modifikacích dodáno v letech 1964 - 1987 celkem 128 kusů a v 90. letech pak zakoupeno ještě dalších 11 starších z Prahy.
Plzeňská historická T3 s číslem 192 je však unikátní svým původním provedením, a to včetně interiéru. Je vybavena původní odporovou elektrickou výzbrojí, klasickým pantografovým sběračem proudu, laminátovými sedačkami, zářivkovým osvětlením napájeným přímo z trolejové sítě 600V, polootevřeným stanovištěm řidiče, má původní podlahu pokrytou drážkovanou pryží a je označena klasickými plechovými "cedulemi".
Kapacita tramvaje je 24 míst k sezení a až 80 míst k stání.
Foto a zdroj: PMDP