QAPOVKY – NEJRYCHLEJŠÍ ZPRÁVY

FN Plzeň u pacientů uspěla! Má historicky nejvyšší hodnocení

25.01.2016 14:04

Fakultní nemocnice Plzeň získala v rámci projektu Kvalita očima pacientů nejvyšší hodnocení za posledních deset let. Zlepšilo se i jídlo a bude ještě lépe, chystá se rekonstrukce kuchyně!

FOTO_QAP_CZ (6)

Fakultní nemocnice v Plzni se průzkumu ohledně spokojenosti pacientů účastní už deset let. Procentuální spokojenost neustále narůstá a dokonce i v oblastech, které jsou v jiných nemocnicích problémem. Průzkumu na konci loňského roku se zúčastnilo celkem 2 413 pacientů, kteří pobývali v nemocnici minimálně dva dny.

Průzkum probíhá na všech lůžkových odděleních. Speciálně sestavené dotazníky dostávají pacienti při odchodu z nemocnice po hospitalizaci. V loňském roce se podařilo vybrat a do průzkumu zařadit celkem 76 procent dotazníků, což je v tak obsáhlém průzkumu poměrně hodně. Pacienti se v dotazníku vyjadřují k celkovému pobytu v nemocnici z mnoha apsektů. Nechybí samozřejmě kvalita zdravotnického personálu, nicméně se hodnotí i pohodlí pacienta, zapojení rodiny a blízkých nebo například úcta k pacientovi či přijímací proces na hospitalizaci.

Souhrnná spokojenost pacientů se v aktuálních výsledcích průzkumu zastavila na 84 procentech. To znamená na špičce v nejvyšším ratingovém pásmu "A+".

"Opět jsme se zlepšili, takže meziroční srovnání je kvalitativní posun. Je dobře, že ve téměř ve všech paramterech jsme nad 80 procenty celkové spokojenosti. Je to pro nás dobrá zpětná vazba, na druhé straně je to pro nás další závazek minimálně to udržet, na některých pracovištích to zlepšit," hodnotí výsledky ředitel nemocnice Václav Šimánek.

S výsledky průzkumu bude vedení nemocnice seznamovat sestry i lékaře na jednotlivých pracovištích. V obsáhlém hodnocení si mohou rozklíčovat konkrétní pracoviště, případně kliniku a zjistit, jak si na tom z pohledu pacientů stojí. "Zásadním problémem nejen v naší nemocnici, ale i ve společnosti obecně, je komunikace, takže i na tom budeme pracovat tak, aby naši pracovníci komunikovali s pacienty a jejich rodinami. Aby řádně vysvětlovali, a to nejen důvod hospitalizace, ale komenotvali průběh a plán léčby. Zároveň pacient musí po skončení hospitalizace dostat informace o jakýchkoliv omezeních, případně o další péči," dodává ředitel nemocnice.

Z jednotlivých pracovišť dopadla nejlépe II. interní klinika, která získala nejvyšší hodnocení nejen celkově jako klinika, ale nejvyšší hodnocení získali i lékaři. Podle ředtile nemocnice je to právě ukázkou správné komunikace. Na klinice totiž působí drtivá většina mladých doktorů. "Kliniku jsme výrazně omladili. V létě přišli noví lékaři, plní entuziasmu a to jsou právě ti komunikátoři," dodává Václav Šimánek.

"Souhrnná spokojenost ve FN Plzeň se od počátku měření po celých deset let pohybuje statisticky významně nad hranicí standardu dobré péče. Na vysoké úrovni se drží také hodnocení hlavních profesních skupin zdravotnického personálu. Spokojenost se sestramidosahuje již druhým rokem 84 procent a vysoká je i spokojenost pacientů s lékaři (pozn.red.: 82,6 %)," komentuje výsledky řešitel a autor projektu Tomáš Raiter.

Jídlo a nemocniční strava. Tradiční problém by v Plzni měla zlepšit nová kuchyň...

Tradičně mezi bolavá místa českých nemocnic patří strava. I kvalita jídla ve FN Plzeň se ale od posledního měření zvedla. "Kvalita se zlepšila i v Borské části, kde byla i historicky vždy trochu horší. Došlo i k navýšení na stravní dávku a zároveň se pravidelně stravovací komise setkává s dodavateli. Do budoucna plánujeme investice. Budeme krok za krokem dělat i stravovací provoz, nejen na Lochotíně, ale i na Borech. Budeme provádět rekonstrukci kuchyně, tam předpokládám, že se s novou kuchyní zvedne i ta kvalita," dodává ředitel nemocnice s tím, že v současné době už se připravuje výběrové řízení.

Podle autora průzkumu nicméně v mnoha případech i za hodnocením jídla stojí často málo komunikace. Pacienti například ani neví, jakou dietu a proč mají nasazenou. To se logicky odráží v jejich hodnocení. Z průzkumu také vyplynulo, že by si lidé přáli víc zeleniny a ovoce. I to je ale v řadě případů závislé na druhu diety.

FOTO: QAP.CZ

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
Auto CB ŠKODA Čištění klima