13.12.2024 17:56
13.12.2024 13:24
Plzeňští strážníci pomohli muži, který pomýšlel na sebevraždu
13.12.2024 9:22
Bazén v nové nafukovací hale na Slovanech se otevírá veřejnosti - FOTKY
Jaký vliv má barva oblečení na bezpečnost chodce v silničním provozu?
Víte, na kolik metrů vidí řidič ve tmě chodce v modrém oblečení? Zopakujte si zásady pravidel bezpečného chování v silničním provozu.
Zhoršená viditelnost patří mezi nejčastější příčiny dopravních nehod v tomto období. “Především cyklisté a chodci by měli v tomto období dbát na řádné osvětlení a vybavení reflexními prvky, pro řidiče nabývá na důležitosti dobrý výhled z vozidla a užití osvětlení, které reflektuje na aktuální světelné a klimatické podmínky. Řidiči, kteří zranili chodce, se často shodují na tom, že ho neviděli vůbec nebo příliš pozdě,” uvedl Ladislav Beránek z oddělení prevence Policejního prezidia ČR.
To, jak je chodec či cyklista oblečen, může ovlivnit mnoho. Vhodné oblečení a doplňky mohou zvýšit viditelnost a tím pádem prodloužit vzdálenost, ze které je chodec nebo cyklista viděn řidičem auta. “Fluorescenční materiály zvyšují viditelnost za denního světla a za soumraku, ve tmě však svou funkci ztrácejí. Reflexní materiály výrazně zvyšují viditelnost za tmy a za snížené viditelnosti. Člověk oblečený do oděvu s reflexními prvky je pro řidiče viditelný již na 200 metrů. Oproti tomu ve tmavém oblečení je vidět na pouhých 18 metrů, v červeném oblečení na 24 metrů, žlutém oblečení na 37 metrů a v bílém oblečení je vidět na 55 metrů. Přičemž právě vzdálenost vozidla od chodce je tím rozhodujícím kritériem, které ovlivní rozhodování i reakce řidiče,” popsal detailně Ladislav Beránek.
“Dlouhodobě je konec roku nejrizikovějším obdobím ve vztahu k počtu nehod s účastí chodců, kdy svou zásadní roli hraje právě jejich viditelnost či spíše neviditelnost v silničním provozu. V případě fatálních dopravních nehod, při kterých byl usmrcen chodec, převažují právě ty, ke kterým došlo za snížené viditelnosti. Svým zviditelněním dává chodec řidiči výrazně větší možnost včas a bezpečně reagovat na jeho pohyb ve vozovce,” uzavírá Ladislav Beránek.
foto ilustrační, graf BESIP