Plzeňané se rozloučili s tramvají T3R-P. Všechny spoje MHD budou nízkopodlažní – FOTKY

03.07.2023 11:21

Po dodání nových moderních tramvají Škoda se s „vysokou“ soupravou tramvají T3R-P v Plzni už nesetkáte. U příležitosti vyřazení těchto tramvají byla připravena speciální rozlučková jízda.

Speciální jízda tramvají T3_0723_Milan Svoboda (10)
Speciální jízda tramvají T3_0723_Milan Svoboda (10)Speciální jízda tramvají T3_0723_Milan Svoboda (1)Speciální jízda tramvají T3_0723_Milan Svoboda (2)Speciální jízda tramvají T3_0723_Milan Svoboda (3)Speciální jízda tramvají T3_0723_Milan Svoboda (4)Speciální jízda tramvají T3_0723_Milan Svoboda (5)Speciální jízda tramvají T3_0723_Milan Svoboda (6)Speciální jízda tramvají T3_0723_Milan Svoboda (7)Speciální jízda tramvají T3_0723_Milan Svoboda (8)Speciální jízda tramvají T3_0723_Milan Svoboda (9)Speciální jízda tramvají T3_0723_Milan Svoboda (10)Speciální jízda tramvají T3_0723_Milan Svoboda (11)Speciální jízda tramvají T3_0723_Milan Svoboda (12)Speciální jízda tramvají T3_0723_Milan Svoboda (13)

Od začátku července už v Plzni nepotkáte spoj městské veřejné dopravy, který by nebyl bezbariérový. „Slíbili jsme, že budeme investovat do projektů, které lidé pocítí v každodenním životě, a přesně to děláme. Jsem moc rád, že už nyní můžeme garantovat, že každý spoj, který na zastávku přijede, bude mít minimálně jeden nízkopodlažní vstup. Totální přechod na nízkopodlažní vozy by pak měl být realitou zhruba do dvou let,“ uvedl primátor města Plzně Roman Zarzycký.

„Z průzkumů veřejného mínění a z ohlasů od občanů víme, že jejich prvořadým požadavkem na veřejnou dopravu je vedle spolehlivosti také jízdní komfort ve vozech a velmi kvitují to, na jak vysoké úrovni se daří v Plzni vozový park udržovat. Nízkopodlažnost vozů je jeden z klíčových parametrů, které moderní MHD musí splňovat vzhledem k potřebám seniorů, imobilních občanů i maminek s kočárky, jež veřejnou dopravu využívají,“ řekl náměstek primátora pro dopravu a životní prostředí Aleš Tolar.

Na nákup nových vozů se povedlo získat evropskou dotaci z programu IROP – nízkoemisní a bezemisní vozidla pro veřejnou dopravu, kdy v letošním roce dotace pokryla 70 % nákladů na pořízení 8 tramvají 40T, v celkové výši téměř 300 mil. Kč. Ze stejného programu by mělo být hrazeno dalších 5 velkokapacitních tramvají, s jejichž dodávkou se počítá do roku 2025.

„V letošním roce postupně přebíráme 10 nových plně nízkopodlažní tramvají Škoda 40T, díky kterým můžeme od 1. července 2023 zaručit 100% nízkopodlažnost u všech našich spojů. To se nám povedlo jako prvnímu českému dopravnímu podniku s tramvajovým provozem,“ říká Jiří Ptáček, generální ředitel PMDP, a dodává: „Trolejbusy jsou v Plzni plně nízkopodlažní od dubna 2018, autobusy pak od září 2019. Jsem rád, že cestujícím můžeme tento komfort nabídnout i u tramvajových spojů.“

Plzeňští dopraváci během letoška vyřadí polovinu tramvají typu T3R-P z celkového počtu 20 kusů. To umožní řadit vozy T3R-P, už jen jako zadní vozy souprav, kde je přední vůz nízkopodlažní. K úplnému vyřazení vysokopodlažních tramvají dojde po dodání dalších 10 kusů tramvají 40T, které jsou očekávány v roce 2025.

Soupravy vozů T3 jezdily v Plzni téměř 48 let a lidé se s nimi rozloučili v rámci speciální jízdy soupravy tří spřažených vozů. Ta vyjela v pátek 30. června v 15:00 z točny U Zvonu, kde byl připraven také drobný doprovodný program včetně pamětních jízdenek.

Podívejte se do fotogalerie na poslední jízdu T3!

Foto Milan Svoboda

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT