12.12.2024 18:57
12.12.2024 13:38
Na Čtyřce jsou nová parkovací stání. Obvod do nich investoval více než 1 milion korun
12.12.2024 12:11
V objektu v ulici Pod Všemi svatými v Plzni na Roudné vznikne evakuační středisko
Během předváděcích akcí jsou senioři často vystavováni psychologickému teroru
Hezký zážitek a spousta dárků často naláká spoustu seniorů. Příjemný výlet se však často promění ve vydírání, výhružky, manipulaci a vymývání mozků. Jaká práva mají zákazníci?
Senioři, kteří se účastní předváděcích akcí, si stále častěji stěžují. Praktiky prodejců často překračují všechny meze a k uzavření kupní smlouvy někdy důchodce vyloženě donutí. Psychologický tlak ze strany prodejců senioři mnohdy neustojí a raději podepíší vše, co jim prodejce předloží, aby měli klid.
Tím se však mohou dostat do vážných problémů. Jen za minulý rok zaznamenala poradna časopisu dTest více než 2000 stížností seniorů na pořadatele předváděcích akcí. Vyplývá z nich, že organizátoři vyvíjejí stále promyšlenější praktiky, jak dosáhnout svého cíle. Ten přitom zůstává stejný: prodat předražené a často nekvalitní zboží.
Praktiky některých prodejců se často přibližují tvrdému psychologickému nátlaku a nebrání se ani vydírání a výhružkám. „Někdy „zabere“ metoda cukru a biče, jindy teče alkohol proudem, nebo nastoupí vyhrožování a hrubé jednání. Jednomu ze zákazníků například po odmítnutí nákupu neumožnili pořadatelé nastoupit znovu do autobusu a ponechali jej bez pomoci několik desítek kilometrů od jeho bydliště, na neznámém místě,“ uvádí Lukáš Zelený z časopisu dTest.
Senioři by však měli vědět, že od smlouvy uzavřené na předváděcí akci mají právo písemně odstoupit do 14 dnů od jejího uzavření. Žádné sankce se obávat nemusejí. Právo ovšem nelze uplatnit při prezentaci a prodeji zboží v klasické prodejně. Obchodníci se snaží i toto ustanovení zneužít a účelově nahlašují své provozovny v místech, kde obvykle prodej vůbec nerealizují, např. v hotelových sálech či ve vilách na krajích měst. Takový postup ale představuje obcházení zákona.
Další oblíbenou taktikou je nechat zákazníka podepsat kromě kupní smlouvy i smlouvu o opravě a údržbě zakoupených či starších věcí. „Samozřejmě nic neopravují a pouze spoléhají, že se schovají za zákonnou výjimku z práva na odstoupení od smlouvy a nebudou muset spotřebiteli vracet peníze. Nemají ovšem pravdu, neboť smlouva, která obchází zákon, je neplatná,“ upřesňuje Lukáš Zelený.
Nejlepší rada je podobným akcím se vyhýbat. Senioři ale někdy těžko odolávají nabídce lákavého výletu s dárky a pestrými zážitky. „Účinným argumentem, proč říct předváděcím akcím NE, má být i dokument „Šmejdi“. Jeho autorky Silvie Dymáková a Romana Mazalová navštěvovaly v převleku akce, kde se důchodcům vymývají mozky a kde mladí lidé nejsou vítáni,“ upozorňuje Lukáš Zelený. Vedle autentických záběrů z předváděcích akcí a výpovědí poškozených seniorů, přináší film i pohled psycholožky, právníka a dalších odborníků. Dokument se ještě před svou oficiální premiérou bude promítat v rámci festivalu lidských práv Jeden svět, který začíná 4. března 2013 v Praze, a poté se přesouvá do 40 měst České republiky.