Braňte se pokutám od operátorů, i když podnikáte

09.08.2014 18:00

Operátoři často obcházejí zákon jak v případě běžných klientů, tak i podnikatelů. Přitom všichni mají právo vypovídat smlouvy a to i ty na dobu určitou. Výklad operátorů je však často velmi svérázný.

dtest

Zákon o elektronických komunikacích umožňuje všem zákazníkům, tedy i podnikatelům, vypovídat smlouvy na dobu určitou. Operátoři ale zkouší různé triky, jak je od toho odradit, a zákon obcházejí nebo přímo ignorují.

"Většina ochranných opatření v zákonech se týká jen spotřebitelů. Zákon o elektronických komunikacích ale v případě předčasného ukončení smlouvy hovoří o účastnících a těmi jsou všichni, kdo uzavřeli smlouvu s operátorem, tedy i podnikatelé," vysvětluje Miloš Borovička, právní poradce dTestu.

Výpověď smlouvy na dobu určitou s jasně stanovenou sankcí

Od loňského srpna mohou všichni vypovídat smlouvy s operátory, včetně smluv na dobu určitou. Sankcí jim může být maximálně pětina dosud nezaplacených paušálů, nebo minimálních sjednaných plnění.

Novela zákona může situaci zkomplikovat

Operátoři proti tomu od počátku protestovali a teď je v Poslanecké sněmovně novela, která z ochrany vyjme podnikatele. Přitom drobní podnikatelé často nejsou v o nic výhodnější pozici než spotřebitelé.

"Po takové novele prakticky nebudou mít šanci z nevýhodných smluv uniknout. Operátoři často argumentují tím, že uzavřené smlouvy se mají dodržovat, což je bezpochyby základní právní princip. Sami se jej však držet nemusí. Zákon jim dává možnost kdykoliv a jednostranně změnit smlouvu i obchodní podmínky, a to včetně tak důležitých ustanovení, jakým je cena hovoru," upozorňuje Borovička.

Výklad zákona je ze strany operátorů často svérázný

I současné znění zákona si operátoři vykládají svérázně, ve snaze nepřijít o své zisky. Klientská centra vyčíslují pokuty za výpověď smlouvy ve výši všech dosud nezaplacených měsíčních plnění až do konce sjednané doby, operátoři také manipulují s výpočtem smluvní pokuty: zvyšují základ pro výpočet sankce. Nevycházejí ze smluvené částky, kterou zákazník reálně měsíčně platí, ale z tabulkové ceny před slevou. Ta je řádově o stokoruny vyšší, a tak se zvyšují i pokuty. Dohoda o ceně často probíhá ústně nebo telefonicky, to ale nemění nic na její závaznosti pro operátora.

"Z vyúčtování je patrné, kolik zákazník ve skutečnosti platil a z jaké částky se má vypočíst pokuta. Špatně vypočtenou pokutu reklamujte, a pokud si operátor stále vede svou, obraťte se na Český telekomunikační úřad. Ten může rozhodnout o oprávněnosti vyúčtovaných částek," doporučuje Borovička.

Některé případy končí u soudu

Byly zaznamenány i případy, kdy operátor zažaloval zákazníka o náhradu škody, kterou spatřoval ve svém ušlém zisku, konkrétně ve všech nezaplacených paušálech až do konce smlouvy. Taková argumentace operátora by znamenala, že veškeré platby, které od zákazníka přijme, jsou jejím ziskem a na poskytování svých služeb nemá vlastně žádné náklady. Soud již takovou žalobu zamítl. Vždy je však třeba dostavit se k soudu, jinak můžete o své peníze přijít díky rozsudku pro zmeškání.

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT