12.12.2024 13:38
12.12.2024 12:11
V objektu v ulici Pod Všemi svatými v Plzni na Roudné vznikne evakuační středisko
12.12.2024 11:12
Čtrnáctiletí chlapci utekli při vycházce. Pátrá po nich policie
Časopis dTest tvrdí, že vymáhání stornopoplatků za zájezd do Egypta je neetické
Situace v Egyptě je pro mnohé turisty důvodem ke zrušení zájezdu. A cestovní kaceláře za to požadují nemalé stornopoplatky. Podle časopisu dTest je tenhle stornopoplatek neetický. Kritizuje také vyjádření Tomio Okamury.
Časopis dTest se opřel do viceprezidenta Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomia Okamury, podle kterého mají cestovní kanceláře vyžadovat stornopoplatky při zrušení zájezdů do Egypta. Podle dTestu je to neetické.
Vedoucí poradny dTestu Lukáš Zelený k této situaci uvádí: "Zákazníci neruší zájezdy svévolně, ale na doporučení státního orgánu. Pokud ministerstvo sděluje, že v místě konání zájezdu může být ohrožen život, zdraví či majetek našich občanů, je důvodné se domnívat, že tomu tak skutečně bude." dTest chce apelovat na cestovní kanceláře i asociaci, aby spotřebitelům umožňovaly změnu zájezdu, vyhověly jejich požadavkům a nenutily je k cestám do Egypta pod výhrůžkou stornopoplatků, tedy částky, kterou spotřebitel platí při zrušení zájezdu.
Sdružení na ochranu spotřebitele dTest si na podmínky storna u českých cestovek posvítilo. V oblasti stornopoplatků ale dospěl dTest opět k velmi nelichotivým závěrům. "Všechny z testovaných cestovních kanceláří si v určitém období před předpokládaným zahájením zájezdu vyhrazují při jeho zrušení odstupné ve výši 100% z ceny zájezdu, což považujeme za nezákonné. Děje se tak v průměru od čtvrtého dne, v extrémním případě již od devátého dne před zahájením zájezdu," uvádí Lukáš Zelený a dodává: "Porovnání výše stornopoplatků je k dispozici na www.dtest.cz/stornopoplatky." Poplatky jsou stanoveny jednostranně ve prospěch cestovních kanceláří a nečiní jakýkoliv rozdíl mezí tím, zda zájezd klient absolvuje či nikoliv.
Pokud cestovní kancelář nereaguje na žádost o změnu smlouvy a zákazník nechce obětovat většinu z ceny zájezdu a rozhodne se do nebezpečné oblasti vycestovat, existuje možnost reklamace zájezdu po návratu z dovolené. Reklamaci lze uplatnit za předpokladu, že se společenská situace v zemi projevila na průběhu dovolené negativně a došlo například ke změnám či omezením programu.