Dvě třetiny předváděcích akcí nejsou podle zákona, informovala ČOI

23.05.2012 10:24

Také do Plzeňského kraje se vydali inspektoři ČOI, aby zjistili praktiky prodejců na předváděcích akcích. S těmi se na jaře opět roztrhl pytel. Pochybení se našla i v našem kraji.

Česká obchodní inspekce opět vyrazila do terénu. Tentokrát se její inspektoři vydali kontrolovat nejproblematičtější prodejce, tedy prodejce na předváděcích akcích.

Předváděcí akce, kterých je na jaře jako máku, jsou zaměřeny hlavně na seniory. Ne vždy seriózní podnikatelé lákají právě je na různé poznávací a kulturní výlety spojené s "prezentací nejnovějších poznatků" z různých oblastí. "Cíl mají tyto akce zpravidla stejný: získat co nejvíce podpisů na kupní nebo úvěrové smlouvy, za něž si spotřebitel často odnáší přinejlepším průměrné zboží – ovšem za nadprůměrné ceny," vysvětluje mluvčí ČOI Miloslava Fléglová. "Účastníci těchto akcí se nezřídka stávají obětmi nekalých obchodních praktik, kdy se nemají možnost objektivně a bez časového nátlaku rozhodnout o koupi či podpisu smlouvy," dodala.

Od ledna do března provedli inspektoři celkem 74 kontrol v celé ČR,  zjistili přirom 49 nedostatků. To je více než 66%! Nejvíce kontrol bylo provedeno ve Středočeském kraji a v Praze. Nejvíc nedostatků se našlo na Brněnsku a Zlínsku. Nedostatky se našly i na západě Čech. Tady při 9 kontrolách byly zjištěny dva nedostatky s finančním postihem 9 000 korun. Naopak nejméně nedostatků bylo nalezeno v Jihomoravském kraji a na Vysočině. Celkem se na postizích vybralo více než 1 330 000 korun!

Co bylo špatně?

Nejčastěji bylo při provedených kontrolách zjišťováno porušení povinností stanovených prodávajícímu zákonem o ochraně spotřebitele. "Převážnou většinu porušení tohoto zákona tvořilo prokázané používání některé z forem nekalých obchodních praktik, a to včetně agresivních a to ve 35,9 %. V současné době jsou v rámci prodeje mimo prostory obvyklé k podnikání jedním z nejčastěji praktikovaných druhů protiprávního jednání nekalé obchodní praktiky, které spočívají v uvádění nepřesných a nepravdivých údajů o prezentovaných výrobcích, o jejich ceně a podmínkách, za kterých je lze zakoupit, popřípadě pronajmout," vysvětluje mluvčí ČOI.
Stále ale podle Fléglové přetrvávají nedostatky v poskytování informací o podmínkách uplatnění práva z odpovědnosti za vady prodané věci, včetně podmínek pro uplatnění rozporu věci s kupní smlouvou i při následném reklamačním řízení a to ve 20,3 %.

"Nově byly v souvislosti s kontrolami prodeje zboží mimo prostory obvyklé k podnikání zadokumentovány případy diskriminačního jednání spočívajícího v nevpuštění zájemců o účast na předváděcí akci z důvodu jejich ´nízkého věku´," uvedla ještě mluvčí inspektorů.

Nenechte sebe a své blízké napálit na nějaké takové akci a zdaleka se jim vyhněte. Vyhnete se tak problémům, které většinu kupujících pak straší ve snu!

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT