Jak připravit auto na zimu

29.10.2010 13:39

I automobily potřebují před zimou pořádnou kontrolu a příparvu . Nejen přezití pneumatik vám zaručí bezporuchový provoz přes chladné období roku. QAP se vydal za těmi nejpovolanějšími, do autoservisu Autokomplet, aby nám poradili s přípravou.

stk 003

Zima už je tady a  váš automobil potřebuje také přípravu na chladné období roku. Nestačí jen přezout na zimáky. QAP se vydal za těmi nejpovolanějšími, do autoservisu, aby nám poradili s kompletní přípravou auta na zimu.

Co vše zkontrolovat?

Akumulátor

Zkontrolovat a u těch starších je třeba dolít destilovanou vodu. "U těch nových netřeba dolívat, ale zkontrolujte kontakty, jejich oxidaci. Když jsou zoxidované, špatně to pak dobíjí," upřesňuje Antonín Procházka z autoservisu Autokomplet v Plznina Domažlické. Ideální je kontakty očistit buď ručně nebo si pořiďte speciální přípravek, který na zoxidované kontakty nastříkáte a ono je to očistí, tu oxidaci vezme do sebe."Nechte si také změřit nabíjení, protože dneska se pořád svítí, pouští se topení, stěrače a tak dál, musí dobíjení fungovat," dodává.

Kapaliny

Zkontrolujte chladící kapalinu, její stav tzn jestli je správně naředěná na zimu. Pak také stav celé chladící soustavy, jestli kapalina někde neuniká. "Pokud je kapalina starší, je třeba ji vyměnit, protože, a to hlavně u starších kapalin, bývaly agresivnější po nějaké době a mohly leckde napáchat škodu," vysvětluje Procházka.

Kapalina v ostřikovačích je velmi  důležitá. "Pokud jezdíte s letní směsí, ta vám zamrzne, a pak při opakovaném ostřikování za mrazu si zničíte motorek. A ten se pak musí vyměnit. Takže ani tady nezapomínat," radí zkušený servisman. Podle něj je důležité naředit kapalinu na více než 20 stupňů mrazu. Protože kapalina promrzne mnohem víc, než se zdá třeba při deseti stupních pod nulou.

Pak je na řadě motorový olej. Ten se obvykle mění až po 10 000 kilometrech, ale pokud jezdíte málo a nenajedet je za rok, riskujete problémy i v zimě. "Olej, když je starší, tak do sebe rád bere okolní vlhkost a nečistoty a to je pak problém. Olej zhoustne a když je mráz, motor se pak špatně točí," varuje Procházka. "Správně by se měl olej měnit tak po roce," konstatuje.

Dalším důležitým je vzduchový filtr, který pokud budete mít zanesený, může vám to i špatně startovat. Navíc pak je i menší účinnost topení.

Posledním důležitým je přezutí gum. Kdy přezout? Odpověď najdete zde.

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
Auto CB ŠKODA Čištění klima