Linky začínající osmičkou nejsou vždy bezplatné, nenechte se zmást!

30.03.2014 12:00

Řada lidí se domnívá, že všechna telefonní čísla začínající devítkou jsou zpoplatněná vysokým tarifem. Linky začínající osmičkou naopak považují za bezplatné. Obojí je omyl.

dtest

Telefonní čísla začínající devítkou či osmičkou, zelené, modré, bílé linky. Pro spotřebitele často bývá problém se ve spletité džungli specifických telefonních linek vyznat.

"Na naší poradenské lince se setkáváme s klienty, kteří se obávají volat zpět na čísla začínající devítkou, neboť očekávají vysoké zpoplatnění," říká Miloš Borovička, právní poradce dTestu.

Obavy z vysokého zpoplatnění linky začínající devítkou nejsou vždy oprávněné. Tato čísla používají i banky, aniž by tím útočily na naše peněženky. Předvolba 910 se využívá pro volání přes internet, čísla začínající dvojčíslím 97 používají pro své sítě např. České dráhy, armáda či policie.

Vysoce zpoplatněná čísla lze přitom poznat na první pohled.

"Čísla prémiových, tedy speciálně zpoplatněných linek vždy začínají předčíslím 90, třetí číslice uvádí charakter služby a čtvrtá a pátá číslice udávají cenu minuty hovoru. Tento formát měla například zákaznická linka podvodné společnosti Endemos distribution, před níž jsme v minulých dnech varovali," vysvětluje dále Borovička.

Pozor je třeba dát zejména na čísla začínající 905, zde se cena hovoru vyjádřená čtvrtou a pátou číslicí násobí desetkrát a hovor tak zákazníka může vyjít až na 990 korun za minutu. Pokud za devítkou není nula, většinou se jedná o číslo neveřejné sítě, například státních úřadů či jiných institucí.

Problém bývá i s čísly začínajícími osmičkou, která lidé často mylně považují za bezplatná. I čísla těchto takzvaných barevných linek mají přesný, i když ne zcela jednoduchý systém a je dobré se v něm orientovat. Telefonní čísla začínající osmičkou můžeme rozdělit na zelené linky, které jsou pro volajícího bezplatné a dále modré a bílé linky, kde se úhrada hovoru dělí mezi volajícího a volaného. Charakter linky poznáme podle prvního trojčíslí.

"Spotřebitelé jsou občas zmateni, neboť nevědí, že tyto linky mohou být placené, případně, že operátoři volání na ně nezahrnují do volných minut. Například dlouhý hovor s bankou se tak může snadno prodražit," uzavírá Borovička.

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT