31.05.2025 20:06
Na Plzeňsku proběhla jízda historických vozidel
Podívejte se na fotky
31.05.2025 20:06
Podívejte se na fotky
31.05.2025 13:28
31.05.2025 8:40 31.05.2025 11:53
Ne vždy se „Ježíšek“ trefí do vkusu a velikosti obdarovaného. Co si počít v takovéto chvíli? Máte nárok na výměnu zboží či vrácení peněz v obchodu?
Pokud nevyhovující dárek nenajde uplatnění u jiného člena rodiny či u známých, je možné se pokusit vrátit ho zpět do prodejny, kde jste ho koupili. Zboží, zakoupené po internetu, můžete vrátit do 14 dnů. Jiné je to u zboží z kamenného obchodu. Tam prodejce nemá zákonem stanovenou povinnost vzít zboží zpět.
I když to prodejcům neukládá zákon, spousta z nich se snaží zákazníkům vyjít vstříc a stanoví lhůtu pro výměnu, popř. vrácení zboží. Tato lhůta musí být stanovena předem, ještě před koupí výrobku. Informace o této lhůtě bývá napsaná v prodejně, na účtence či ústně sdělená. „Vzhledem k tomu, že se jedná o nadstandardní službu, může si prodejce stanovit různé podmínky, zejména dobu pro uplatnění, která činí zpravidla několik týdnů. Vždy je vhodnější, aby vše bylo zachyceno písemně. Spolehnout se jen na ústní ujištění může být rizikem,“ upřesňuje vedoucí právní poradny časopisu dTest Lukáš Zelený.
„Pro úspěšné vrácení dárku v kamenné prodejně je třeba přinést nepoškozený výrobek, nejlépe nerozbalený či v původním obalu a s dokladem o zaplacení,“ dodává.
U zboží zakoupeného po internetu platí zákonem stanovená lhůta 14 dnů, během které můžete od kupní smlouvy odstoupit i bez udání důvodu. Současně je možné požadovat vrácení celé kupní ceny, včetně poštovného a balného vynaloženého za cestu od prodejce ke spotřebiteli. Odstoupení musí být v dané lhůtě prodejci doručeno, nestačí jej pouze odeslat. „Někteří internetoví prodejci i tuto zákonnou lhůtu prodlužují, proto je dobré nahlédnout do obchodních podmínek,“ upřesňuje Lukáš Zelený.