06.06.2025 15:05
06.06.2025 13:30 06.06.2025 14:30
Dopravní nehodu u Losiné nahlásil systém eCall. Zasahují všechny složky IZS - FOTKY
06.06.2025 14:29
Záchranáři zpět na Hracholuskách. Bezpečnost u vody hlídají už 16. sezónu
Nakupujete online v EU? Znáte svá práva?
Je nakupování v evropských e-shopech rizikové? A co dělat v případě reklamace? Čtěte o tom, jaká máte práva při nakupování online v zemích EU.

Jen co skončily předvánoční nákupy, jsou tu povánoční slevy a spotřebitelé se víc než kdy jindy začínají ohlížet po výhodných nabídkách koupě zboží na internetu. Obchodníci zase hledají nové trhy v jiných zemích, a tak se někteří zaměřují i na Českou republiku.
Mnozí čeští spotřebitelé stále trpí pocitem, že jejich práva při nákupu v jiných zemích EU jsou slabší než v České republice. To může platit při nákupu v kamenných obchodech (ačkoli některé státy mají silnější ochranu práv spotřebitelů), ale při nákupu přes internet je tomu jinak.
"Evropské instituce totiž spotřebitele jako slabší stranu obchodního vztahu podpořily v nařízení Řím I, které stanovuje, že při přeshraničním online nákupu u obchodníka z jiné země EU má spotřebitel zpravidla taková práva, na jaká je zvyklý ve své domovské zemi," říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.
To platí především pro nákupy u obchodníků, kteří se nějakým způsobem zaměřují na české zákazníky.
"Například pokud nabízejí českou verzi svého e-shopu nebo uvádějí, že do Česka zboží běžně dodávají a podobně. Český zákazník má v takových případech k dispozici nejen čtrnáctidenní lhůtu na odstoupení od smlouvy, ale i dvouletou záruku na zakoupené výrobky," vysvětluje Tomáš Večl, ředitel Evropského spotřebitelského centra při České obchodní inspekci (ESC).
Lidé se také obávají, že reklamace na dálku je náročná, a někdy se ptají, jak ji budou uplatňovat, když obchodník je daleko za hranicemi. Je to stejné, jako když zákazník z Aše nakupuje u obchodníka z Hodonína. Oba dělí velká vzdálenost a reklamované zboží se prodejci neveze autem, ale posílá poštou. Navíc v případě oprávněné reklamace je obchodník povinen proplatit náklady spojené se zasláním zboží v nejnižší nutné výši, tedy například poštovné.