12.12.2024 13:38
12.12.2024 12:11
V objektu v ulici Pod Všemi svatými v Plzni na Roudné vznikne evakuační středisko
12.12.2024 11:12
Čtrnáctiletí chlapci utekli při vycházce. Pátrá po nich policie
Nebezpečné, ale homologované autosedačky
Časopis dTest varuje před některými autosedačkami. I přesto, že jsou homologované, neprošly některé testem. Zkoušky byly zaměřeny nejen na nárazové zkoušky ale také na přítomnost cizorodých látech v potahu sedaček.
Časopios dTest varuje před některými autosedačkami. V rámci objektivního a nezávislého testování byly prováděny jak nárazové zkoušky, tak zkoušky zaměřené na přítomnost škodlivých cizorodých látek v polstrovaných potazích a dalších částech sedaček, které přicházejí do přímého styku s dítětem. Některé výrobky ve zkouškách neobstály a to i přesto, že mají homologaci.
Jak je možné, že z testu bezpečnosti vycházejí jako nebezpečné výrobky, které prošly homologací a jsou tedy na trhu právem?
"Testujeme více reálných situací než běžné homologační zkoušky. Do homologace například není zahrnuta zkouška ochrany dítěte při bočním nárazu, ke kterému při autohaváriích dochází dokonce mnohem častěji než k čelnímu nárazu. A opakovaně se ukazuje, že právě boční náraz je slabým místem mnohých autosedaček," vysvětluje redaktor časopisu dTest Václav Beneš.
Nejhorší, nedostatečné hodnocení získala autosedačka Graco Junior Maxi, jíž lze dle deklarace výrobce použít pro větší děti bez zádové opěrky, jen jako takzvaný podsedák. To má za následek nedostatečnou ochranu při bočním nárazu. Také model Chicco Eletta, určený dětem do 18 kg hmotnosti, patří k sedačkám, které při instalaci po směru jízdy příliš nechrání ani při nárazu z boku ani zepředu. V pozici proti směru jízdy je poskytovaná ochrana výrazně vyšší.
Za nejbezpečnější způsob uchycení autosedaček ve vozidle je obecně považován systém isofix. Ani bezpečný systém ale neochrání, když je sedačka špatně vyrobená, což je případ modelu Casualplay Fix QR. Při čelním nárazu došlo k utržení svarů, které držely isofix úchyty.
Letošní test autosedaček se poprvé zaměřil i na chemické riziko. Na seznamu sledovaných cizorodých toxických látek se ocitlo šedesát položek. Autosedačka Chicco Keyfit obsahovala nepřijatelně vysoké množství zpomalovačů hoření a zvýšený obsah organického cínu. Ten obsahovala i látka potahu sedačky Graco Junior Maxi. U modelu Kiddy Energy Pro 2 byl prokázán vyšší obsah zpomalovačů hoření, ale i formaldehydu a naftalínu.