QAPOVKY – NEJRYCHLEJŠÍ ZPRÁVY

Nekalé praktiky na předváděcích akcích - pomůže Spotřebitelský ombudsman?

02.06.2013 17:30

Na obranu proti nekalým praktikám na předváděcích akcích zřídilo Ministerstvo průmyslu a obchodu systém Spotřebitelský ombudsman. Do nově vzniklého systému se zapojilo také Západočeské sdružení obrany spotřebitelů.

kuchyňské náčiní

Nedávno zveřejněný dokumentární film Šmejdi způsobil silnou negativní reakci veřejnosti. Ministerstvo průmyslu a obchodu zareagovalo zřízením systému Spotřebitelský ombudsman, do kterého budou zapojeny okresní živnostenské úřady, a ve kterém se počítá s dobrovolným zapojením neziskových organizací zabývajících se ochranou spotřebitelů.

Na jednání živnostenských úřadů, které proběhlo v tomto týdnu v Plzni, přijalo Západočeské sdružení obrany spotřebitelů svoji účast v systému Spotřebitelský ombudsman.

Systém spočívá především v rozšíření sítě poradenských míst, kde mohou poškození spotřebitelé sepsat potřebné listiny a odstoupit tak od neuváženě podepsané smlouvy.

"Situace s předváděcími akcemi je však vážnější, než se na první pohled zdá. Účastníci předváděcích akcí tvoří dlouhodobě většinu klientely v poradně Západočeského sdružení obrany spotřebitelů," informoval Roman Janda ze Západočeské sdružení obrany spotřebitelů.

Řada prodejců pro své kšefty za hranicí morálky nebo i zákona používá řadu technik pro ošizení spotřebitele.

"Jednou z nich je pozvání spotřebitelů na předváděčku, avšak do místnosti, kterou má prodávající zaregistrovanou jako svoji provozovnu. Zde spotřebiteli nárok na odstoupení od smlouvy nevzniká. V jiných podobných případech prodávající ze spotřebitele dodatečně vyláká písemné pozvání k němu domů. Nebo večer po prezentaci přijde ředitel ke spotřebiteli domů přepsat špatně napsanou smlouvu. U smluv uzavřených u spotřebitele doma je právo na odstoupení od smlouvy omezené," popisuje Janda.

Jindy je jednání mezi spotřebitelem a prodávajícím ohledně zrušení smlouvy poměrně bezproblémové. Až na jednu maličkost. Spotřebitel nedostane zpět své peníze. Pak přichází na řadu soudní vymáhání.

"Nejhorší jsou případy podvodu – s těmi se lze setkat u prakticky neznámých subjektů. Na adrese, kterou prodávající udává za svoji kancelář, je jen poštovní schránka. Zde vymoci peníze zpět je takřka nemožné," pokračuje Janda.

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
Auto CB ŠKODA Čištění klima