Nekalé praktiky na předváděcích akcích - pomůže Spotřebitelský ombudsman?

02.06.2013 17:30

Na obranu proti nekalým praktikám na předváděcích akcích zřídilo Ministerstvo průmyslu a obchodu systém Spotřebitelský ombudsman. Do nově vzniklého systému se zapojilo také Západočeské sdružení obrany spotřebitelů.

kuchyňské náčiní

Nedávno zveřejněný dokumentární film Šmejdi způsobil silnou negativní reakci veřejnosti. Ministerstvo průmyslu a obchodu zareagovalo zřízením systému Spotřebitelský ombudsman, do kterého budou zapojeny okresní živnostenské úřady, a ve kterém se počítá s dobrovolným zapojením neziskových organizací zabývajících se ochranou spotřebitelů.

Na jednání živnostenských úřadů, které proběhlo v tomto týdnu v Plzni, přijalo Západočeské sdružení obrany spotřebitelů svoji účast v systému Spotřebitelský ombudsman.

Systém spočívá především v rozšíření sítě poradenských míst, kde mohou poškození spotřebitelé sepsat potřebné listiny a odstoupit tak od neuváženě podepsané smlouvy.

"Situace s předváděcími akcemi je však vážnější, než se na první pohled zdá. Účastníci předváděcích akcí tvoří dlouhodobě většinu klientely v poradně Západočeského sdružení obrany spotřebitelů," informoval Roman Janda ze Západočeské sdružení obrany spotřebitelů.

Řada prodejců pro své kšefty za hranicí morálky nebo i zákona používá řadu technik pro ošizení spotřebitele.

"Jednou z nich je pozvání spotřebitelů na předváděčku, avšak do místnosti, kterou má prodávající zaregistrovanou jako svoji provozovnu. Zde spotřebiteli nárok na odstoupení od smlouvy nevzniká. V jiných podobných případech prodávající ze spotřebitele dodatečně vyláká písemné pozvání k němu domů. Nebo večer po prezentaci přijde ředitel ke spotřebiteli domů přepsat špatně napsanou smlouvu. U smluv uzavřených u spotřebitele doma je právo na odstoupení od smlouvy omezené," popisuje Janda.

Jindy je jednání mezi spotřebitelem a prodávajícím ohledně zrušení smlouvy poměrně bezproblémové. Až na jednu maličkost. Spotřebitel nedostane zpět své peníze. Pak přichází na řadu soudní vymáhání.

"Nejhorší jsou případy podvodu – s těmi se lze setkat u prakticky neznámých subjektů. Na adrese, kterou prodávající udává za svoji kancelář, je jen poštovní schránka. Zde vymoci peníze zpět je takřka nemožné," pokračuje Janda.

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT