31.05.2025 20:06
Na Plzeňsku proběhla jízda historických vozidel
Podívejte se na fotky
31.05.2025 20:06
Podívejte se na fotky
31.05.2025 13:28
31.05.2025 8:40 31.05.2025 11:53
Už se vám někdy stalo, že vám v obchodě odmítli vrátit peníze za reklamované zboží? Prodejci si často upravují své obchodní podmínky do takové podoby, která bývá v rozporu se zákonem.
Příkladem nezákonného postupu je například odmítnutí vrácení peněz za uznanou reklamaci, odmítnutí výměny reklamovaného výrobku za stejný produkt, kdy je zákazník nucen vybrat si jiné zboží, i když o ně nemá zájem a mnoho dlaších případů. „Prodejce postupuje nesprávně, neboť podle občanského zákoníku je jakékoliv ujednání mezi prodávajícím a kupujícím, v jehož důsledku zaniká nebo je omezeno právo z odpovědnosti za vady, neplatné,“ říká právní poradce časopisu dTest Lukáš Zelený.
Pouhým výmyslem obchodníka je také tvrzení, že záruku na zakoupené zboží může uplatnit pouze osoba uvedená v záručním listě. „Zákon sice umožňuje vyloučit převedení záruky, na tom se však musí zákazník s prodávajícím dohodnout, nelze tak učinit pouhým jednostranným prohlášením v obchodních podmínkách, jejichž znění nemůže zákazník nijak ovlivnit.“
Obchodník není oprávněn měnit kupní smlouvu v neprospěch spotřebitele. Týká se to například možnosti jednostranně měnit smluvní podmínky, aniž by byl důvod sjednán ve smlouvě, či ustanovení, která umožňují dodavateli bezdůvodně odstoupit od smlouvy, aniž by měl stejné právo i spotřebitel.
Lukáš Zelený dodává: „Je třeba mít na paměti, že smluvní ujednání spotřebitelských smluv se nemohou odchýlit od zákona v neprospěch spotřebitele. V případě, že zákazník narazí na taková ustanovení, může uplatnit námitku jejich neplatnosti. Vzor „Namítnutí neplatnosti nepřiměřené smluvní podmínky“ je k dispozici na www.dtest.cz/neplatnaustanoveni.