13.12.2024 17:56
13.12.2024 13:24
Plzeňští strážníci pomohli muži, který pomýšlel na sebevraždu
13.12.2024 9:22
Bazén v nové nafukovací hale na Slovanech se otevírá veřejnosti - FOTKY
Nenechte se odpálkovat v čistírně, když vám poškodí oblečení
Časopis dTest přichází s radami, jak se nenechat odpálkovat v čistírně, když vám čištěním sami poškodí oblečení. Množí se totiž stížnosti na provozovatele čistíren.
Poradna časopisu dTest eviduje zvýšený počet stížností spotřebitelů na provozovatele čistíren, kteří zákazníka při poškození oděvu odmítají jakkoliv odškodnit. Odvolávají se přitom na to, že jej dopředu upozornili na možné poškození věci v důsledku čištění. Co s tím?
Čištění oděvů je technicky náročný proces, který je neoddělitelně spjat s rizikem poškození čištěného zboží. Proto není divu, že se mnohé čistírny snaží dopředu zbavit odpovědnosti za možné zničení oděvu zákazníka.
"Čistírna ze zákona odpovídá za škodu na převzaté věci, která je předmětem závazku, a to i v případě, že by škodu nezavinila. Zákazník se navíc nemůže vzdát svých práv na náhradu škody, která může teprve vzniknout," říká právní poradce časopisu dTest Jan Votočka a dále vysvětluje: "Takové vzdání se práva je absolutně neplatné a čistírna tak má povinnost škodu na převzatém oděvu uhradit."
Pokusy čistíren zbavit se odpovědnosti jsou však stále častější. Zpravidla nechávají zákazníky podepisovat různé doklady o srozumění s možným poškozením oděvu. Zákon však v těchto případech hovoří jasně a vyhýbání se odpovědnosti nepřipouští. Zákazníci, jejichž oděv byl v čistírně zničen, by tak měli trvat na svých právech a požadovat náhradu škody.
Své o přístupu čistíren ví i pan Dvořák z Liberce, který se svou zánovní koženou bundou v hodnotě zhruba 6000 korun navštívil místní čistírnu. Namísto vyčištěného oděvu však zákazník obdržel zcela zničenou bundu – s vybělenými místy a prodřenou.
Pan Dvořák ihned na místě požadoval finanční odškodnění, pracovnicí však byl odmítnut s tím, že ´byl na možnost poškození upozorněn ústně i písemně na zakázkovém listu, který podepsal, a mimo to je informace o riziku poškození viditelně vyvěšena v provozovně.´ Takovéto praktiky ale dTest nepřipouští a vy si můžete dokonce zde stáhnout vzorový dopis pro požadování náhrady škody.