Nepřišel vám dárek zaplacený online? Peníze můžete získat zpět

25.12.2018 11:19

Ježíšek už sice dárky rozdal, ale co když všechny nedorazily? Pokud vám nepřišlo zboží, za které jste zaplatili platební kartou přes internet, můžete o peníze požádat!

Dárky

V případě, že vám nebyl doručený dárek, za který jste zaplatili přes internet platební kartou, můžete požádat svoji banku o tzv. chargeback. Díky němu můžete získat peníze zpět od banky podnikatele, pokud ten neprokáže, že zboží dodal.

Banky svým klientům takto pomáhají, ačkoli k tomu nejsou povinované zákonem. Podobnou službu mají i některé systémy elektronických peněženek. Bohužel možnost vrácení peněz nenabízí platba bankovním převodem z účtu na účet.

„Někdy spotřebitelé nezkontrolují, od koho na internetu nakupují, nezjistí si ohlasy ostatních uživatelů, a tedy nepoznají rizikový e-shop. Nebo jinak normálně fungující e-shop nestihne výrobek dodat v deklarovaném termínu a spotřebitel neúspěšně žádá o vrácení peněz. Pokud předem zaplatil kartou nebo systémem elektronické peněženky, může dostat své peníze zpět,“ říká Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra.

Banka může pomoci provedením tzv. chargebacku, který Evropské spotřebitelské centrum (ESC) doporučuje využít nejčastěji v případě podvodných e-shopů. Banka spotřebitele může obrazně řečeno stáhnout peníze zpět od banky obchodníka.

„Spotřebitel nemá na chargeback právní nárok, ale zkušenost ESC ukazuje, že banky ho často provádějí pro své klienty dobrovolně. Někdy tak činí i v případě dodání zcela jiného než objednaného zboží. Dobré je žádost doplnit relevantními dokumenty, například kopií komunikace s prodejcem,“ uvádí Ondřej Tichota. Může jít o nákupy v EU i mimo ni, v USA, Číně a podobně.

Systémy plateb prostřednictvím elektronických peněženek nabízejí podobnou službu. U platby bankovním převodem takto peníze vrátit automaticky nelze. „Pokud lidé nakupují u jim už známého podnikatele, je platba převodem samozřejmě v pořádku, ale pokud jde o první nákup a nejde o obecně známý subjekt, je dobré se nad převodem jako nástrojem platby zamyslet,“ doporučuje Ondřej Tichota.

Důvěryhodnost internetového prodejce si nakupující mohou prověřit díky návodu na webu Evropského spotřebitelského centra ČR. Česká obchodní inspekce na svém webu zveřejňuje rizikové e-shopy v sekci „Pro spotřebitele“. Případné spory s online prodejci lze řešit přes portál mimosoudního řešení online sporů ODR.

Pokud se spotřebitel dostane do sporu s podnikatelem z jiné země Evropské unie, Norska nebo Islandu, může mu s řešením bezplatně pomoci Evropské spotřebitelské centrum, které působí při České obchodní inspekci.

FOTO: Ilustrační

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT