Neseriózní prodejci využívají nové taktiky – mobilní provozovny

14.06.2014 10:00

Nepoctiví prodejci přišli s novou taktikou. Na chodbách nákupních center lákají prodejci kolemjdoucí do svých takzvaných mobilních provozoven, v případě nespokojenosti zákazníka pak často nerespektují právo na odstoupení od smlouvy.

dtest

Že na předváděcí akce nechodíte, a tak se vás nebezpečí neseriózního prodeje předražených výrobků netýká? Nenechte se mýlit. Na prodejce masážních polštářků můžete narazit v kterémkoli nákupním centru.

Jejich praktiky prodeje se od těch z předváděcích akcí moc neliší, nerespektují právo na odstoupení od kupní smlouvy a navíc přicházejí s novými způsoby, jak dát nespokojeným zákazníkům šach mat – posledním takovým je argument "mobilní provozovny".

S "výhodnou" koupí masážních polštářků v běžném obchodním centru má svou zkušenost již řada spotřebitelů. Touto formou prodávala své výrobky například společnost Health & Beauty s.r.o., která byla do nedávna v insolvenčním řízení, nebo Balamia s.r.o., která je v současné době v likvidaci.

"Nyní se na poradenské lince dTestu setkáváme s obdobnými praktikami prodeje společnosti Mogebon s.r.o., jehož jednatelce uvedené v obchodním rejstříku je teprve 18 let. Podnikatelská činnost této společnosti je téměř shodná s výše uvedenými," varuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

Na chodbách nákupních center lákají prodejci kolemjdoucí do svých takzvaných "mobilních provozoven". Usednete-li do křesílka, nastane proces obdobný předváděcí akci – vylosujete si slevu 50 %, takže vás masážní polštářek již nestojí 12.000 Kč, ale "pouze" 5.990 Kč. Zahrnou vás také množstvím informací o zdraví prospěšných vlastnostech výrobku. Pokud se zákazník později rozhodne zboží vrátit, prodejce reaguje zprávou obsahující důvody, proč odstoupení od kupní smlouvy nemůže být uznáno.

Společnost Mogebon s.r.o. přišla s novým odůvodněním, proč nelze peníze vracet. Smlouva byla údajně uzavřena v takzvané mobilní provozovně dle § 17 živnostenského zákona.

"Základem tohoto argumentu je fakt, že co je uzavřeno na provozovně, není uzavřeno mimo prostory obvyklé k podnikání. Prodejce tímto opomíjí nebo úmyslně ignoruje ustanovení nového občanského zákoníku, které definuje smlouvy uzavřené mimo prostory obvyklé k podnikání. V takovýchto případech má zákazník právo odstoupit od smlouvy do 14 dnů bez udání důvodu a bez jakékoliv sankce," vysvětluje dále Zelený.

I v případech, kdy smlouva byla uzavřena v mobilní provozovně, má spotřebitel právo na odstoupení od kupní smlouvy, pokud byl chvíli před jejím uzavřením osloven mimo takovou provozovnu. V těchto situacích ovšem spotřebitelům obvykle nezbývá nic jiného, než se svých práv domáhat soudní cestou, navíc s nejistým výsledkem.

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT