Nevíte, kam se starým železem? Vyplatí se ještě ho odvézt na šrotiště?

24.05.2010 9:57

Myslíte si, že už se dnes nevyplatí vozit staré železo do výkupu? Je možné si i takto přivydělat pár kaček? QAP pro vás zjistil, jak to ve skutečnosti chodí přímo u majitele Kovošrotu Štix pana Romana Štixe.

Konstrukce_0761
konecny garaz_0770konecny garaz_0786Konstrukce_0745Konstrukce_0746Konstrukce_0748Konstrukce_0751Konstrukce_0761

Jak to dnes funguje ve výkupu starého železa a jestli to vůbec ještě má smysl, se vypravil QAP zjistit za Romanem Štixem, který je majitelem výkupu kovů v Plzni. Dozvěděli jsme se nejen cenu výkupu kovů ale i pár zajímavých perliček ze života šroťáků.

Jako první mě napadá klasická otázka, zda se vůbec ještě vyplatí vozit vám staré železo?

"Samozřejmě nějakou tu korunu za to dostanete, otázka jistě je, zda to za tu konkrétní částku někomu stojí. Měl jsem tady například jednu paní, přivezla mi starou, plechovou linku po babičce. Když ji přivezla, bylo na ní vidět, že se takového krámu ráda zbavila a ani netušila, že ještě dostane pár kaček. Určitě bylo příjemné dostat pár stovek za starý krám."

Takže pár kaček, říkáte, kolik je tak cena za kilo odevzdaného kovu?

"Nejnižší cena za kilo železa je 3,50 koruny. Takže při takovém vyklízení baráku po dědečkovi určitě na pár kusů narazíte a máte aspoň na pivo."

Pokud má někdo větší množství železa, je možné, abyste si ho od něj odvezli?

"Samozřejmě i tuto službu poskytujeme, je to ale až tak od 2 tun."

Napadne Vás nějaká zajímavost ohledně vykoupeného zboží, třeba největší věc, kterou vám sem někdo přivezl?

"Velké věci sem vozí často například z továren. Asi nejzajímavější bylo, když sem nějaký mladík přivezl návěs od kamionu. Druhý den si pro návěs přijelo pět aut z kriminálky."

Když tedy někdo přiveze něco, co by mohlo zavánět nelegálním nabytím, prověřujete nějakým způsobem tohle železo? Aktuální bývají například poklopy od kanálů.

"Na tohle je platný zákon o životním prostředí a to, že litinové věci v tomhle případě,se nevykupují. Mohou se vzít, ale neplatí se za ně. Přičemž tyto věci tady musí zůstat 30 dní a policie mezitím prošetří, zda se nejdná o věci získané z trestné činnosti."

Takže peníze za onu prošetřenou věc, pokud je v pořádku její původ, jdou někam na účet nebo si je majitel může vyzvednout osobně?

"Tuto částku musíme posílat výhradně na úet, protože tykové ty podezřelé věci vozí obvykle zlodějíčci a bezdomovci, kteří účet nemají. Pak to řeším tak, že pokud je věc prověřenaa v pořádku, peníze pošlu na účet příslušného městského úřadu, kde obvykle mají tihle bezdomovci bydliště. Úřad jim pak tyto peníze vydá sám."

Vyskytují se Vám tady takoví ti klasičtí bezdomovci, kteří vozí hromady ovu ve starých kočárcích?

"Samozřejmě, denně a několik"

Máte tu nějakého třeba pravidelného zákazníka ne zrovna se starým kočárkem?

"Ano, máme tu pána, který se asi před dvěma lety rozvedl, a po celou tu dobu nám pravidelně vozí staré železo a my peníze odvádíme na účet jeho bývalé ženy. On jí tak splácí nějaký porozvodový dluh."

Takže Vy tady poznáte i nějaké ty smutnější osudy lidské................kromě malých výkupů, jaké ještě nabízíte jiné služby?

"Jezdíme i na většísběrové akce, kde například hasičipořádají sběr železa, my to odvezeme a penízky jim pak pošleme na účet. Oni pak částku můžou použít na provoz sboru či třeba na nějakou oslavunebo výročí."

Jaké další služby ještě mohou zákazníci u vás vyhledávat?

"Mimo ty svozy ještě jedíme na větší demolice například při stvbách dálnic, tunelů. Třeba při stavbě tunelu zůstává po jeho vyhloubení taková obrovská forma a tu my vytáhneme, rozebereme a odvezeme."

Na tyhle práce demolicční práce je určitě třeba nějakého speciálního školení, zajišťujete ho Vy svým zaměstnancům nebo si ho zařizují sami?

"Je třeba k takovéto práci speciální školení s certifikátem. tahle školení stojí na jednoho člověka 50 000 korun a hradím ho já a certifikát zůstává napořád zaměstnanci."

Takže ženy asi nezaměstnáváte?

"Mám tu dvě ženy, jedna je moje paní a druhá žena se mi stará o chod pobočky v Rokycanech. Jinak celkem mívám kolem 20 zaměstnanců."

Tolik jsme pro vás zjistili ze života dnešního šroťáka.

Komerční článek

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT