14.07.2025 17:37
14.07.2025 13:08
Barevné kroje, tanec i tradice. Klatovy žily folklorem – FOTKY
14.07.2025 8:46
Plzeň zaplavily Corvetty. Podívejte se na FOTKY z mezinárodního srazu
Podvodných e-shopů přibývá
Podle zjištěných kontrol je evidentní, že čím více lidé milují internet, tím více podvodníků na něm najdeme. Potvrdily to kontroly. Více než 80% e-shopů nefunguje tak jak má!
Česká obchodní inspekce si posvítila na podvodníky v internetových e- shopech. A jak bylo překvapivé, když se zjistilo, že více než 80% z nich porušuje své povinnosti vůči zákazníkům!
Čm roste počítačová gramotnost lidí, tím se zvyšuje i zájem o uzavírání obchodů přes internet. A s tím přichází i množství problémů. Ne všechny e - shopy dodržují své povinnosti.
Za první pololetí letošního roku provedla ČOI celkem 567 kontrol zaměřených na nabídku a prodej zboží a poskytování služeb prostřednictvím prostředků komunikace na dálku, jmenovitě internetu. "Kontroly České obchodní inspekce byly zaměřeny především na plnění povinností vyplývajících prodávajícím ze zákona o ochraně spotřebitele a dalších obecně závazných právních předpisů," uvedla za ČOI Jana Jelínová. Nejvíce kontrol ale také následně pochybení našli inspektoři v Moravskoslezském a Olomouckém kraji. Tady šlo ze 117 případů o více než 90% nalezených pochybení. Plzeňský kraj dopadl s Karlovarským lépe. Tady inspektoři ČOU zkontrolovali 64 e - shopů a z nich pochybylo více než 56%. Celkem inspektoři uložili 403 pokut za 1,3 milionu korun.
V čem byly nejčastější chyby?
Nejčastěji – v téměř polovině zjištění, prokázali inspektoři prodávajícím porušení zákazu užívání nekalých obchodních praktik, respektive klamavých obchodních praktik. "Ve většině případů se jednalo o neposkytnutí zákonem stanovených informací, případně o poskytnutí neúplných či jinak zavádějících údajů, ať již o prodávajícím, o podmínkách uzavření smlouvy, nebo o uplatnění práv z této smlouvy vyplývajících," sdělila Jana Jelínková. Druhým nejvíce porušovaným ustanovením zákona o ochraně spotřebitele byla povinnost prodávajícího řádně informovat spotřebitele o podmínkách reklamace tj. uplatnění práva z odpovědnosti za vady výrobků a služeb, včetně podmínek uplatnění rozporu s kupní smlouvou. Plná třetina zjištění!
Dalším často zjišťovaným nedostatkem bylo nedodržování povinností při přijetí a vyřízení reklamace, včetně nerespektování lhůty k jejímu vyřízení zákonem stanovené.
Závěrem lze jen poradit, abyste důvěřovali jen deklarovaným obchodům případně nakupovali tam, kde již máte doporučení od známých či přátel. Pokud chcete o prodejci mimo ČR získat více informací, hledejte zde.