Pojišťovny neoprávněně krátí plnění při nehodách, stěžují si klienti

07.02.2012 9:55

Časopis dTest zaznamenal větší počet klientů, kteří si stěžují na to, že jim pojišťovny krátí plnění při autonehodě. Velké stížnosti jsou podle spotřebitelského časopisu na Kooperativu.

Podle spotřebitelského časopisu dTest si lidé stěžují na pojišťovny s tím, že jim krátí plnění při autonehodách. Nejvíce stížností má být na pojišťovnu Kooperativa.

Poškození si často stěžují právě na Kooperativu proto, že při jimi nezaviněných autonehodách jim pojišťovna krátí plnění s odvoláním na amortizaci. . Časopis dTest s takovýmto postupem zásadně nesouhlasí, a proto oficiálně pojišťovnu Kooperativa vyzval ke zdržení se protiprávního jednání.

Už v loňském roce vydal Ústavní soud rozhodnutí s tím, že toto krácení je protiprávní. Přesto některé pojišťovny dále krátí klientům plnění i když nehodu nezavinili. A tím se pojišťovny obohacují na účet klientů.

Stížnosti jsou na Kooperativu

"Skokový nárůst stížností jsme zaznamenali v minulých týdnech na způsob vyřizování pojistných událostí pojišťovnou Kooperativa," říká Jan Votočka, právník časopisu dTest, a dodává: "Tato pojišťovna při výměně běžného náhradního dílu za nový v rozporu se zákonem snižuje pojistné plnění a cenu náhradního dílu proplácí jen zčásti." Ten, kdo nehodu nezavinil si pak musí zaplatit rozdíl mezi částkou od pojišťovny a skurečnou cenou náhradního dílu. Nezaviněně dojde k autonehodě, ovšem pojišťovna viníka nehody neuhradí celou cenu náhradního dílu, když od jeho ceny odečte částku s ohledem na stáří vozidla či počet ujetých kilometrů. Pojišťovny přitom argumentují možným bezdůvodným obohacením na straně poškozeného, který by tak zdarma přišel k novému dílu namísto jeho dílu staršímu.

Opravdu novým dílem na autě po bouračce vyděláte?

"Lze jen stěží přepokládat, že by se cena havarovaného vozidla výměnou náhradního dílu zvýšila, právě naopak. Je tak nepřípustné, aby poškozený za chybu jiného musel doplácet ještě finančně. Pojišťovna musí uhradit všechny prostředky, aby bylo vozidlo použitelné tak jako před nehodou. A je-li k tomu nutná výměna dílu za nový, musí zcela uhradit i tu," vysvětluje závěrem Votočka.

Pojišťovny spoléhají na to, že se klienti nebudou přetahovat u soudu

Většina pojišťoven, které takto protiprávně jednají, spoléhá vlastně na to, že se malý český člověk nerad tahá k soudu a nebude se s nimi dohadovat. Pokud chcete vzdorovat pojišťovně, dTest vám poradí. Vzor podání nesouhlasu s krácením pojistného plnění z povinného ručení je nyní pro takové situace ke stažení zdarma na www.dtest.cz/amortizace.

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT