14.07.2025 17:37
14.07.2025 13:08
Barevné kroje, tanec i tradice. Klatovy žily folklorem – FOTKY
14.07.2025 8:46
Plzeň zaplavily Corvetty. Podívejte se na FOTKY z mezinárodního srazu
Prodejci aut nedávají prodloužené záruky zadarmo
Časopis dTest se tentokrát zaměřil na prodejce aut. Ti totiž mají prodlouženou záruku více než dva roky dávat zdarma. V testu bylo zkoušeno 16 značek automobilů. Vypadá to, že si prodejci nechají za smluvní záruku rádi zaplatit.
Prodejci aut nedodržují opět zákony. Časopis dTest se tentokrát zaměřil na smluvní záruku tedy na prodlouženou záruční dobu více než povinné 2 roky. Ta by měla být poskytována zdarma, ale není tomu tak.
Časopis dtest srovnal smluvní podmínky prodloužených záruk šestnácti značek automobilů. Cena záruky se pohybuje mezi 5000 Kč a 25 000 Kč a liší podle modelu, délky přikoupeného období a omezení v kilometrech. "Nejprve je nutné si uvědomit, že navzdory reklamám vám více než polovina námi prověřovaných prodejců záruku přesahující zákonné dva roky z dobré vůle nedá, musíte si za ni zaplatit," říká Martina Vernerová, právní poradkyně časopisu dTest.
Ostatní prodejci nabízejí v ceně nového vozu automaticky záruku delší, a to většinou formou prohlášení typu ´tři roky nebo 120 000 km, podle toho, co nastane dříve´. Z vybraných značek vozů v tomto směru vyčnívá Hyundai, která na vybrané modely poskytuje pětiletou zárukou bez omezení kilometrů. Nejdelší záruka, sedmiletá od Kia, je po uplynutí třetího roku již omezena, a to 150 000 najetými kilometry.
Největší nedostatky zkoumaných prodloužených záruk byly nalezeny u tzv ´garančních prohlídek´. "V souladu s evropskou legislativou prodejce nesmí záruku podmiňovat návštěvou autorizovaných servisů a užíváním výhradně originálních autodílů. To se však u celé čtvrtiny prodejců stále děje," konstatuje Vernerová. "Tato ustanovení jsou neplatná, což spotřebitelé většinou nevědí. Záruku však neztratí v případě prohlídek i v neautorizovaném servise, použitím dílů srovnatelné kvality a dodržením odborných postupů." Touto cestou lze výrazně ušetřit, stojí tedy za to zvážit, zda rovnou nevybírat prodejce podle toho, zda toto právo respektuje již nyní a předejít tak nepříjemnému dohadování se.
Společné všem prodlouženým zárukám je vyloučení možnosti spotřebitele se po uplynutí zákonné dvouleté záruky domáhat výměny za nový model či dokonce odstoupení od smlouvy. Velmi časté je i vyloučení nároku na slevu, zbývá tedy bezplatná oprava, což spotřebitele v případě neopravitelné závady dostává do obtížně řešitelné patové situace. Naopak potěšující je, že žádný z prodejců si pro vyřizování reklamace nevyhrazuje dobu delší 30 dnů.