12.12.2024 21:30
12.12.2024 18:57
Víkend je opět tady! Kam vyrazit za zábavou v Plzni a Plzeňském kraji?
12.12.2024 13:38
Na Čtyřce jsou nová parkovací stání. Obvod do nich investoval více než 1 milion korun
Zákaznická linka začínající osmičkou? Ne vždy je volání zadarmo!
Voláte na číslo začínající osmičkou? Mějte na paměti, že ne každé volání na takové číslo je bezplatné a při pohledu na účet za telefon vás může čekat nemilé překvapení.
Stále více společností používá jako kontaktní telefony takzvané bílé nebo modré linky. Tedy čísla, která začínají osmičkou, ale volání na ně nejenže není zdarma, ale navíc se ani nezapočítává do volných minut v tarifech operátorů. Řadu lidí pak při pohledu na účet za telefon čeká nepříjemné překvapení.
Telefonní čísla začínající osmičkou mohou být takzvanými zelenými (800), modrými (81, 83, 843, 844, 845, 846) či bílými (840, 841, 842, 847, 848, 849) linkami. Pro spotřebitele často bývá problém se ve spletité džungli specifických telefonních linek vůbec vyznat.
"Lidé obvykle nevědí, že modré a bílé linky jsou zpoplatněné. Společnosti je hojně využívají ke kontaktu se zákazníky a veřejností, ale nemají přitom povinnost uvádět u takového telefonního čísla informaci, jaká je sazba volání u toho kterého operátora," upozorňuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.
Bezplatné je pouze volání na telefonní čísla začínající "800" (zelené linky), u ostatních čísel začínajících osmičkou, takzvaných barevných linek, platí zvláštní pravidla. Řada společností přestala své kontaktní linky provozovat jako bezplatné na zelené lince z důvodu vysokých provozních nákladů a přesunula je na čísla modrých nebo bílých linek.
Smyslem bílých linek je existence jediného čísla platného po celé České republice. Provozovatel tohoto čísla platí svému operátorovi za přidělení čísla a zajištění související infrastruktury. Spotřebitel by měl tudíž podle dTestu platit stejnou cenu jako za volání na pevnou linku.
U modrých linek jsou náklady sdílené. Provozovatel platí svému operátorovi za přidělení čísla včetně zajištění související infrastruktury i za každý jednotlivý hovor. Spotřebitel by měl tedy platit cenu nižší než při volání na pevnou linku.
"V současné době jsou však ceny účtované operátory za tyto hovory významně vyšší a pro spotřebitele velmi netransparentní, protože se u jednotlivých operátorů liší. Navíc obvykle není možné je čerpat z volných minut na volání," kritizuje stávající stav Lukáš Zelený.