Plzeňané chtějí lepší dopravu do práce i škol. Město uspořádalo veřejné diskuze

08.04.2022 11:00

Město Plzeň ve spolupráci s dalšími organizacemi uspořádalo sérii setkání s obyvateli Plzně, kde diskutovali na téma zlepšení veřejné dopravy ve městě. Jaké názory nejčastěji zaznívaly?

IMG_0068

Obyvatelé Plzně z různých civilních skupin se vyjádřili k tomu, jak cestují po městě a jak si představují budoucí zlepšení dopravy v Plzni. Série veřejných diskuzí, které probíhaly v březnu a prvním dubnovém týdnu, uspořádalo město Plzeň spolu s Centrem pro komunitní práci západní Čechy a organizací Johan.

Město připravuje plán rozvoje veřejné dopravy s výhledem do roku 2040, takzvaný generel veřejné dopravy. Záměrem generelu je vytvořit vizi, jak se bude veřejná doprava rozvíjet v dalších desetiletích. Ve fázi přípravy se tedy město rozhodlo pro veřejné diskuze s občany Plzně, kde zástupci organizací získali mnoho podnětů k následnému projednání.

„Setkali jsme se jak se studenty středních škol, tak s žáky základních škol, mluvili jsme také s řediteli škol, se zaměstnavateli a poslední diskuze proběhla se zástupci z široké veřejnosti ve středu 6. dubna. Dozvěděli jsme se velmi zajímavé informace, kterých je nespočet a mnoha z nich bude určitě předmětem dalších diskuzí,“ uvedl náměstek primátora pro oblast dopravy Michal Vozobule.

Celkem deseti workshopů se zúčastnili nejvíce zástupci mladší generace. Ti přinesli mnoho návrhů, jak motivovat občany k udržitelné dopravě. Upozornili také na zvýšení bezpečnosti pohybu po městě a podporu ekologických řešení. „Padaly návrhy jako semafory na solární energii, odpočty semaforů na křižovatkách pro chodce i pro řidiče či měření rychlosti aut v okolí škol,“ dodává Michal Vozobule.

Na diskuzích se nám potvrdilo, že pro všechny je nejdůležitější rychlá veřejná doprava, ideálně rychlejší než automobilová doprava. Klíčová je pro lidi rychlost a pohodlnost. Dále jsme široce diskutovali lehce kontroverzní téma tarifů a jízdného, kdy mnoha lidem často není jasné, kdy platí virtuální karta, kdy plzeňská karta a podobně,“ říká Michal Vozobule.

IMG_0080

Jeden z hlavních problémů, který zmínily všechny skupiny obyvatel, je problém dovážení dětí do škol. „Jsme schopni tyto problémy řešit, ale čekáme, že iniciátorem bude škola. Můžeme pak individuálně řešit ta problematická místa,“ vyzývá ředitele škol Michal Vozobule. Město již projednává opatření s 25. ZŠ, 21. ZŠ či se školami v Liticích, Božkově nebo Černicích. Jedno z opatření je uzavření pásma ulic v okolí škol pro automobilovou dopravu v časech začátku a konce výuky.

Dalším nejčastěji zmiňovaným tématem byla doprava do práce, ke kterému se vyjadřovali zástupci velkých zaměstnavatelů (Vodárna, OC Olympie, Fakultní nemocnice Lochotín). Jde především o problém s veřejnou dopravou na okraje města, kam se zaměstnanci nejčastěji dopravují autem, ovšem firmy nejsou vždy schopny poskytnout dostatečný počet parkovacích míst.

Pozitivně však veřejnost hodnotila dopravní uzel u hlavního vlakového nádraží, kde zastavuje mnoho trolejbusů a autobusů spolu s tramvajemi. Dále cestující veřejné dopravy ocenili změnu režimu v Šumavské a Americké ulici, kudy spoje projíždějí plynule a bez zpoždění.

„Osobně mě potěšilo, že lidé čím dál tím více vnímají důležitost kvality veřejného prostoru. Kvalita prostoru, především v okolí zastávek, s dopravou úzce souvisí. Vícekrát například zaznívalo náměstí Milady Horákové, které je v současné době podle veřejnosti velmi nepříznivé,“ uvádí Michal Vozbule.

Lidé velmi často zmiňovali také téma bezpečnosti. Podle průzkumu Plzeňských městských dopravních podniků jezdí veřejnou dopravou především ženy. „Právě pro ženy je velmi důležitý pocit bezpečí, a to jak ve vozech veřejné dopravy, tak i ve veřejném prostoru,“ dodává zástupce PMDP Jiří Kohout.

 

foto: Moving Station

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT