15.12.2024 10:32
15.12.2024 8:29
V Plzni vznikl nový prostor, kde najdou útočistě děti a mladí lidé v náročné životní situaci - FOTKY
14.12.2024 17:34
Z loupežného přepadení pošty v Tlučné byl obviněn pětapadesátiletý muž
Škola typu Montessori a Waldorf, najdete je i v Plzni. Čím se liší?
Uvažovali jste někdy o alternativní výchově a vzdělávání svých ratolestí? QAP.cz pro vás pátral po alternativních pedagogických přístupech dostupných v Plzni.
Uvažovali jste někdy o alternativní výchově a vzdělávání svých ratolestí? Pokud ano, jistě jste při hledání informací narazili na alternativní výukové metody Waldorf a Montessori. Pokud ne, Qap.cz se ptal za vás.
Waldorfská škola
Waldorfská pedagogika vychází z antropologie Rudolfa Steinera, která si všímá zákonitostí vývojových kroků dítěte a mladého člověka, proměn a rozvoje jeho vztahu ke světu a jeho schopnosti učit se. Rozvíjí u dětí sociální dovednosti, samostatnost, schopnost týmové spolupráce, kvalitu a flexibilitu, přizpůsobuje probírané učivo jednotlivým vývojovým fázím dítěte a umožňuje dětem mnohé znalosti získat přímým prožitkem při realizaci konkrétních projektů, jako může být například stavba domu, pěstování obilí nebo pečení chleba.
Vedle tradiční vzdělávací náplně má waldorfská škola zajišťovat všestranný rozvoj dítěte v praktických a uměleckých oborech. Je tím zohledněna skutečnost, že schopnosti dětí se velmi odlišují. I proto tu nalezneme vedle "tradičních" předmětů např. i knihařství, pletení, tkaní, zahradnictví, zeměměřičství a mnohé další.
Typické pro waldorfské vzdělávání je nenadřazovat žádný předmět nad předmět jiný, cílem je poskytnout žákům nespecifický všeobecný základ, proto dívky například pracují se dřevem a chlapci se učí háčkovat. Typická je také snaha dosáhnout souladu mezi vědou, uměním a duchovními hodnotami.
Vyučování hlavních předmětů probíhá v tzv. epochách. Epocha představuje dvouhodinový vyučovací blok, který se ještě dále dělí na část rytmickou, vyučovací a vyprávěcí, je monotematický a po dobu 3 až 4 týdnů při něm učitel rozvíjí jedno dané téma. Další předměty se již vyučují v klasických vyučovacích hodinách.
Dalším specifikem waldorfských škol je absence učebnic. Jejich roli plní materiály, které si vytvářejí sami žáci. Knihy slouží ve výuce spíše jako doplněk.
Waldorfská výuka v Plzni
"Přibývá rodičů, kteří i ve svém životě volí určitou alternativu a také waldorfská iniciativa tady v Plzni vznikla z popudu několika nadšenců. Myslím si, že waldorf je hodně o prožitkové výuce, takže vyhovuje dětem, které jsou všestranně zaměřené, protože velká část výuky je věnována výchovám od hudební, přes výtvarnou, dramatickou výchovu a další," říká k waldorfské pedagogice ředitelka 15. základní školy Plzeň Mgr. Soňa Pavelková. Na 15. ZŠ probíhá waldorfská výuka už třetím rokem.
"Plzeňský kraj byl jedním z posledních v České republice, který waldorfskou pedagogiku nenabízel. Myslím si, že taková metropole jako Plzeň si určitě zaslouží nabídnout v oblasti vzdělávání také tuto pedagogickou alternativu," dodává Pavelková.
Pedagogika Montessori
Klíčovým principem Montessori pedagogiky je vlastní objevování poznatků samotným dítětem. Učitel dává dítěti možnost svobodné volby ve výběru činností, ale současně preferuje a pomáhá vybírat činnost pro dítě, které se nedokáže samo rozhodnout. Dává svobodu dítěti tam, kde je schopné převzít zodpovědnost. Zasahuje v případě, kdy se dítě nudí, nedokáže si vybrat činnost, nebo kde jsou porušována pravidla.
Metoda vychází z toho, že pokud má dítě možnost učit se to, co ho právě zajímá a na co je připraveno, učí se daleko rychleji a snadněji.
Žáci nejsou za chyby trestáni nebo záporně hodnoceni, ale má jim být ukazatelem toho, co ještě je třeba procvičit či zopakovat. Učitel zde nepoužívá negativní hodnocení, ale nabízí dítěti znovu tentýž materiál, aby mělo možnost si samo všimnout svých chyb a opravit je.
Přístup Montessori je často uplatňován také v rámci předškolní výchovy. I Plzeň se bude moci od poloviny měsíce února pochlubit první mateřskou školou Montessori.
"Prvním důvodem vzniku této mateřské školy byla absence míst ve školkách a za druhé chceme rozvinout metodu Montessori, která tady doposud není. Tato metoda funguje úspěšně po celém světě a to až po střední školství. A Plzeň je posledním větším městem v republice, kde Montessori metoda není," uvedl provozovatel mateřské školy.
"V mateřských školách není v současné době dostatek míst. Ačkoliv každoročně navyšujeme kapacity školek, nejsme schopni uspokojit všechny rodiče. Proto každou snahu v této problematice vítáme. I když samozřejmě víme, že jde o soukromou školku, kde se bude platit vyšší školné než ve státních školách. Čím více ale bude dobře fungujících soukromých školek, tím více volných míst budeme mít i my, ve státních školkách," uvedl starosta MO Plzeň 3 Jiří Strobach, pod jehož obvod bude mateřská škola spadat.