Opravy silnic po zimě budou stát zhruba 100 milionů

11.04.2011 13:22

Po letošní zimě dostaly silnice zabrat a také to na nich bylo začátkem roku vidět. Na kolik peněz vyjdou opravy silnic, kde a kdy se začíná s ´látáním´ zjišťoval QAP na Krajském úřadě Plzeňského kraje.

silnice z Bor na Radobyčice

Silnice po zimě i letos vypadaly opravdu hrozně. Leckdy vaše cesta připomínala tankodrom. Kde je situace nejhorší, kolik peněz bude muset Plzeňský kraj na opravy dát zjišťoval QAP na Krajském úřadě.

Začátkem února jsme vám přinesli článek o aktuálním stavu silnic po zimě. Od té doby se situace trošku vylepšila, protože se začalo se záplatováním děr. Jak vypadala situace na konci oficiálního zimního období jsme se zeptali René Zeithamela z KÚ PK.

Už máte zjištěn rozsah škod po letošní zimě? Jak dopadla ve srovnání s tou loňskou?

"Rozsah škod je zjišťován, zimní období skončilo oficiálně až 31. března. Minulá zima 2009/2010 stála celkem 230 milionů korun. Listopad a prosinec měly vcelku mírný průběh, vysoké náklady na údržbu byly v měsících leden, únor a březen. Letošní zimu to bylo obráceně. Nejvyšší náklady byly v listopadu a prosinci včetně vyhlášené kalamity.Prozatím odhadujeme, že na náklady po úplném vyhodnocení budou obdobné jako v minulé zimě.  Prvotní hodnocení škod, tj. narušených povrchů a výtluků se pohybuje okolo 500 milionů korun."

Které úseky nebo silnice jsou brány jako rizikové, nejnáchylnější k poškození?

"Silniční síť v Plzeňském kraji je rozdělena podle důležitosti na "Páteřní síť silnic" a ostatní. Na základě tohoto rozdělení bude probíhat jak úklid po zimě, tak výspravy povrchů silnic. Rozsah škod na silniční síti v Plzeňském kraji je již z větší části zjištěn, ale stále se ještě doplňuje a upřesňuje. Stav povrchů většiny silniční sítě v majetku Plzeňského kraje je kraje, tedy II. tř a III.tř, je ve velmi špatném stavu, jsou zde výtluky, síťové trhliny. Jako nejrizikovější je nutné brát silnice II.třídy a nejdůležitější silnice III. třídy, s nejsilnějším provozem vozidel, a hlavně s pohybem autobusových spojů a kamionové dopravy."

Které silnice nejvíce odnesly letošní zimu a jsou hodně poškozené?

"Výčet všech úseků by znamenal vyjmenovat velkou část silnic II. a III. tříd v kraji. Jen pro ilustraci: II/193 Úněšov - Pernarec, II/200 H. Týn - Vidice, II/183 Merklín - Buková,II/191 Klatovy - Ostřetice, II/188 Velký Bor, II/205 Nekmíř,II/190 Spálenec - Všeruby, II/605 Rokycany... "


Kolik peněz budou stát opravy?

V současné době je z rozpočtu kraje vyčleněno 90 milionů korun na celoplošné opravy a výspravy. Další nemalá částka na běžné opravy bude použita přímo z provozního příspěvku SÚS PK, v závislosti na nákladech zimní údržby se bude pohybovat do 100 milionů korun. "Samozřejmě jsou připraveny další opravy, věřme, že se dočkají i přidělení finančních prostředků," myslí si Zeithamel.

S opravami, povětšinou drobnými už se začalo. Nejdříve jsou na řadě silnice III/18032 Plzeň, Zborovská ulice, Radobyčice; II/180 Dýšina-Kyšice; III/18332c Ul. Malostranská; II/233 Sedlecko – Smědčice, II/177 Ml. Smolivec - hr.okr. Strakonice; II/199 Tachov - Zámecká ul.; II/230 Černošín, III/195 24 Ždánov; II/186 Pačejov (nádraží) - Strážovice

Kde je to stále nejhorší?

Situace v Plzni je pořád strašidelná na silnici z Bor do Radobyčic, kolem hřbitova. Tudy jet, rovná se tankodromem projet. Máte i vy tip nebo dokonce fotku nějakého takového místa? Pošlete nám ji do redakce na qap@qap.cz.

Co dělat, když ´vlítnete´do díry a poničíte si kolo a proč díry vznikají se dočtete zde.

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT