15.12.2024 10:32
15.12.2024 8:29
V Plzni vznikl nový prostor, kde najdou útočistě děti a mladí lidé v náročné životní situaci - FOTKY
14.12.2024 17:34
Z loupežného přepadení pošty v Tlučné byl obviněn pětapadesátiletý muž
Díky evropským dotacím se dopravní podniky obnovují mnohem rychleji
Dopravní podniky v posledních sedmi letech pořídily díky dotacím Evropské unie desítky nových trolejbusů, autobusů, elektrobusů nebo tramvají. Jen plzeňské podniky získali dotaci ve výši 720 milionů korun.
„Dopravní podniky dokážou díky evropským dotacím udělat tak zásadní investice, na které by ze svého vlastního rozpočtu zdaleka nedosáhly. U menších dopravních podniků se například díky dotaci obnoví během jediného roku třetina nebo dokonce polovina vozového parku,“ vysvětluje předseda SDP ČR a ředitel Dopravního podniku města Pardubice Tomáš Pelikán.
To se podařilo třeba v Děčíně. „V roce 2018 jsme nakoupili 21 nízkoemisních autobusů celkem za 130 milionů korun, z IROP jsme získali dotaci ve výši 111 milionů korun. Další rok jsme ještě pořídili pět minibusů a dotace nám pokryla 85 % nákladů. Za minimální náklady jsme v podstatě jednorázově obnovili téměř polovinu našeho vozového parku,“ potvrzuje Bohumil Bárta, ředitel Dopravního podniku města Děčín.
Dalším významným zdrojem financí z Evropské unie je Operační program doprava. Z tohoto programu plynou finance na stavbu nových tramvajových nebo trolejbusových tratí, modernizaci měníren nebo vozoven. Jednou z nejvýznamnějších investic v této skupině je rekonstrukce vozovny Slovany v Plzni.
„Na rekonstrukci vozovny, která začala v roce 2020 a měla by být dokončena do konce roku 2022, se nám podařilo získat dotaci z OPD ve výši 720 milionů korun. Díky nové vozovně vyřešíme problém nedostatečné kapacity a špatný technický stav budov. Kromě nesrovnatelně vyšší kvality technického vybavení poskytne vozovna nové zázemí pro zaměstnance a celkově bude mnohem lépe a citlivěji řešeno její sousedství v těsné blízkosti obytné zóny,“ uvedl generální ředitel Plzeňských městských dopravních podniků Jiří Ptáček.
Dopravní podniky plánují již další projekty do období 2021 až 2027. Bez peněz z Evropské unie by nemohly obnovovat vozové parky zdaleka tak rychle, jako se jim to daří dosud.
foto: ilustrační