Pilot Martin Šonka předvede své umění na Dni ve vzduchu

28.04.2011 19:02

Pilot Martin Šonka je nejen vojenským pilotem, ale také reprezentantem ČR v letecké akrobacii. Bude také jednou z hvězd Dne ve vzduchu s Rádiem Kiss Proton, který se o víkendu koná na letišti AK Plasy.

martin šonka

Návštěvníci Dne ve vzduchu s rádiem Kiss Proton, který se v sobotu 30. a v neděli 1. května koná na letišti AK Plasy, uvidí na vlastní oči i pilotní umění Martina Šonky. Vojenský pilot je zároveň už šestým rokem reprezentantem ČR v letecké akrobacii a v rozhovoru prozradil, jaký je rozdíl mezi pilotováním akrobatického a vojenského letounu, a že v duchu ´pilotuje´ i když se třeba jen ´veze´. Chcete vědět více? Čtěte dál!

Vy jste jediným Čechem, který létá v prestižní mezinárodní soutěži Red Bull Air Race, jak se k tomu pilot může vlastně dostat?

Oni si sami vybírají piloty ze světové špičky v letecké akrobacii, musíte se umisťovat na předních příčkách mistrovství světa nebo mistrovství Evropy. Právě tak se to poštěstilo i mně. Na mistrovství světa ve Španělsku, kde ke mně přišli právě jejich hledači talentů. To ale samo pořád neznamená, že jste přijatý. Pak se musíte účastnit různých tréninkových kempů, procházíte testy a oni vás sledují. Teprve pak si ze skupiny lidí znovu vybírají.

Red Bull Air Race je populární právě díky své extrémnosti, létá se skutečně těsně nad povrchem, kde všude se tyto závody můžou vidět?

Létá se v podstatě po celém světě, většinou se začíná v Abú Dhabí ve Spojených arabských emirátech. V Americe a pak se to přesunulo do Evropy, kde byly původně plánované tři závody, ale nakonec byly zrušené v Portugalsku a Maďarsku a létalo se jen v Německu.

Co je nejdůležitější během jakéhokoli závodu zvládnout a máte v podstatě možnost dorozumívat se se svým týmem na zemi?

Nejdůležitější je určitě bezpečnost, zvládnout samotný let tak nízko nad zemí a sbírání zkušeností, absolvované závody za různých meteorologických podmínek, aby si pilot dokázal hledat optimální nejrychlejší trasu. Pak je ale také důležitým faktorem samotné letadlo, které máte, protože i stroj se podepíše na výkonu. Víceméně během samotného letu to soustředění musí být už jen na ten let a jak při Air Racu, tak při letecké akrobacii, už je zakázáno dorozumívat se s týmem na zemi. Komisaři vám zapečetí spojení a jste v podstatě ve spojení jen s hlavním rozhodčím. To v případě, že by vám do trasy vletělo třeba letadlo, které neuposlechlo. Musíte být soustředěný. U dopravních letadel část letu řídí autopilot, aby to s lidmi neházelo a nebylo jim špatně, o to při akrobacii nejde. Záleží na přesnosti, nesoustředíte se tolik na přístroje, ale musíte se soustředit na to, kde je nahoře a kde je dole. Je to o dynamičnosti prvků. Musíte koukat spíš ven z kabiny. Zkrátka vědět, kde máte hlavu, když se to splete, tak to je někdy sranda.

Jaký třeba nejtěžší prvek máte za sebou?

To záleží, těžkých prvků je spousta. Záleží na vstupních podmínkách, z jaké pozice přecházíte do další a někdy i ten nejlehčí prvek může být v kombinaci s jiným velmi obtížný a náročný. Pokud je zařazený za těžkým, ze kterého nemáte takovou rychlost nebo jste příliš nízko nad zemí. Nedá se říct jeden konkrétní nejtěžší prvek, záleží spíš na kompletní sestavě, jak je poskládaná.

Zažil jste nějakou extrémní situaci, kdy byste musel něco na poslední chvíli zachránit?

Naštěstí ne a doufám, že se mi to nestane. Jinou věcí jsou technické problémy. Letadlo je jenom stroj a může se stát, že se porouchá. V tu chvíli s tím ale musíte počítat a musíte to umět vyřešit. Nesmí se stát něco opravdu extrémního, důležité je nakonec hlavně bezpečně přistát.

Vy jste i bojový pilot Armády České republiky, tak kde je ten největší rozdíl, kromě samotných letadel?

Největší rozdíl je samozřejmě a hlavně také v tom, jak se cvičíte a vlastně proč. V armádě létám za všech možných  ovětrnostních podmínek, cvičím se, abych byl připravený v případě nějakého konfliktu okamžitě zasáhnout a být schopný výkonu. Kdežto u akrobatického létání jde o sport, tam se soustředíte jen na provedení samotného letu, nehraje takovou roli taktika, i když do určité míry se také taktizuje, ale jde hlavně o přesnost a razanci létání.

Když zrovna vy nepilotujete, ale někdo jiný vás v podstatě veze, kontrolujete ho a bojíte se?

Panice úplně nepropadám, protože se mnou zatím nikdo neletěl tak hrozně. Ale to potvrdí určitě i jiní piloti nebo lidé z podobných oblastí, třeba profesionální řidiči, že pokud ´to´ nemají v ruce, jsou do určité míry posedlí kontrolou. Pořád v duchu sami pilotují nebo řídí s tím, kdo u ´toho´ sedí. K tomu určitě inklinuji, ale myslím, že to zvládám a mám štěstí na lidi, kteří mě vždy dovezli v pořádku.

Na co se můžeme těšit ve vašem představení v Plasích během Dne ve vzduchu s Radiem Kiss Proton?

Největší změna bude, že v tomto roce přesedlám ze Suchoje na akrobatický speciál Extra. Právě proto bude vystoupení v Plasích naprosto nové. A také budeme v tomto roce vystupovat se skupinu Flying Bulls, kde se bude jejich skupinové vystoupení prolínat s mým sólovým. Návštěvníci, kteří budou v Plasích, tak budou skutečně vůbec první lidé, kteří toto vystoupení uvidí. Takže se určitě mají na co těšit!

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT