Plzeňské náměstí uvidíte z historické tramvaje

30.04.2010 16:04

Plzeň nabízí o víkendových slavnostech výjimečnou možnost projet se kolem náměstí Republiky v historické tramvaji z roku 1899. Brožík-Křižík je nejstarší provozuschopnou elektrickou tramvají ve střední Evropě.

V neděli 2. května se bude plzeňským náměstím Republiky prohánět tramvaj z roku 1899. Stroj nazvaný Brožík-Křižík je vůbec nejstarší elektrickou a funkční tramvají ve střední Evropě. A svézt se v něm můžete i Vy!

"Příležitost svézt se historickou tramvají Brožík-Křižík číslo 18 z roku 1899 budou mít zájemci v neděli 2. května od 14 do 18 hodin. Tramvaj bude jezdit po okruhu Solní ulice – Palackého náměstí - nám. Republiky - U Zvonu," sdělila mluvčí plzeňského magistrátu Edita Vighová s tím, že stačí pouze stát na běžných zastávkách tramvaje. "Z technických důvodů tato tramvaj bohužel nemůže jezdit v dešti. Pokud by snad pršelo, nahradí ji stejně zajímavý vůz z roku 1958, a to tramvaj ČKD T2R číslo 133," dodala Vighová.


Historická tramvaj Brožík-Křižík číslo 18 z roku 1899

Nejstarší provozuschopná elektrická tramvaj ve střední Evropě z dílny Václava Brožíka a Františka Křižíka je jedna z první 20 vozové série tramvají vyrobených pro město Plzeň.

Tato tramvaj zahajovala 29. června 1899 pravidelný tramvajový provoz v Plzni, tehdy se nazývala "primátorský vůz" a do plzeňských ulic vyjela jako první. Je to vůz, který snese víc, než jen obdivné pohledy. Dodnes je vybaven řadou původních unikátních dílů pocházejících z dílen karosáře Václava Brožíka a legendárního Františka Křižíka, který svého času právě pro Plzeň vypracoval projekt městské tramvajové dopravy a do vozů tohoto typu dodal kompletní elektrickou výbavu.
V roce 1995, u příležitosti oslav 700. výročí založení města, prošla tramvaj generální opravou a rekonstrukcí vozu do původního stavu z roku 1899. Ministerstvo kultury prohlásilo tuto tramvaj v roce 1991 za movitou kulturní památku státu.

Historická tramvaj ČKD T2R číslo 133 z roku 1958

Nástupcem prvních čtyřnápravových vozů z produkce ČKD - úzkých "Té-jedniček" byly širší a prostornější vozy řady T2. V letech 1960 – 1962 jich bylo do Plzně dodáno 26.

Z původních plzeňských se bohužel žádný nedochoval, proto byl v roce 2006 dovezen jeden z posledních provozuschopných z dopravního podniku Liberec. V roce 2009 dostal u příležitosti 110 let MHD v Plzni nový červený "kabát" a jeho vnější vzhled byl upraven tak, jak si jej ještě mnozí pamětníci pamatují z plzeňských ulic. Vyroben byl v roce 1958 a zařazen byl pod číslem 133. Byť interiér vozu není zatím zcela zrekonstruovaný do původní podoby, již nyní je poutavým lákadlem k projížďce plzeňskými ulicemi.

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
Auto CB ŠKODA Čištění klima