QAPOVKY – NEJRYCHLEJŠÍ ZPRÁVY

Tip na výlet: Poznejte svět unikátních motocyklů v chlumčanském muzeu

03.07.2013 12:26

Máte rádi motorky a vůni benzinu? Chcete vzít syna na netradiční výlet? Máme pro vás tip – muzeum historických motocyklů nedaleko Plzně.

foto002
foto001foto002foto004foto005foto007foto008foto009foto014foto021foto025foto027foto029foto030

V Chlumčanech na jižním Plzeňsku se mohou pyšnit unikátním muzeem historických motocyklů. Zdejší moto- muzeum vystavuje opravdové skvosty, které ocení nejen znalci motocyklů. K vidění je více než 120 motorek, a to včetně těch nejstarších, které kdy vyjely z linek továren JAWA, Praga nebo strakonické České zbrojovky.

V zrekonstruovaném nebo dokonce v původním stavu tak můžete vidět kompletní předválečnou řadu motocyklů JAWA, ČZ i Praga. Sbírka je doplněná o kompletní řadu motokrosových speciálů ČZ a ESO.

Nechybí nejstarší motorka strakonické fabriky ČZ 76 Kaktus, kterých bylo vyrobeno pouhých 476 kusů, ani první motocykl značky JAWA tzv. Rumpál. Výroba první motorky JAWA 500 skončila také velmi brzy, vyrobilo se jen 258 kusů v I.sérii a 758 ve II.sérii.. „Byl to neoblíbený motocykl, těžký, nejel a byl hodně drahý. Stál ve své době 15 tisíc, stejně jako auto,“ vysvětluje majitel muzea Petr Bárta.

Zpátky do Čech se sem do muzea dokonce vrátily i motorky, které skončily při exportu v Americe. „Těchto deset motorek je přivezeno zpátky z Ameriky,“ ukazuje Petr Bárta na první terénní motocykl z této řady ČZ 250 „dvouvýfuk“ a dodává: „Do Ameriky šel největší vývoz ČZ, byl o ně velký zájem, byly opravdu ve své době nejlepší. Tady máme celou řadu od roku 1963 do roku 91, všechny kubatury, co byly sériově vyrobeny.“

Obdivovat můžete i ČZ 360 dvouvýfuk, na které jezdil i vloni zesnulý trojnásobný mistr světa v motokrosu Paul Friedrichs nebo z předválecných let nepovedenou Pragu 350, kterých se vyrobilo jen necelých 300 ks. Některé motocykly jsou zrekonstruované, ale několik se jich vystavuje dokonce v původním stavu. Takové motorky pak patří mezi ty nejcennější. Jsou tu i takové, které byly smontovány z dílů. Tak jako Breitfeld & Daněk. „Těchto motorek je hodně málo, sehnat jí bylo problém. Než se dala dohromady, trvalo to šest let,“ říká Petr Bárta.

Nablýskaná tu stojí i nejvzácnější „zetka“, tedy motorka ČZ 500 dvouválec půllitr, která byla také vyrobená pro Vatikán ve smetanové barvě se zlatými linkami. O této motorce se traduje mnoho. Prokazatelně se totiž ví jen o jedné jediné, která byla vyrobená. „Ta byla z Vatikánu dovezená zpátky sem do Čech a pak šla do Německa. Nikdo přesně neví, kolik kusů bylo vyrobeno,“ upřesňuje Petr Bárta.

Chcete se dozvědět ještě více zajímavostí ze světa motocyklů? Přijeďte do Motomuzea Chlumčany, otevřeno je tu každou sobotu od 10 do 16 hodin.

MOTOMUZEUM CHLUMČANY
- otevírací doba sobota 10:00 – 16:00 hodin (mimo otevírací dobu lze dojednat prohlídku telefonicky na čísle 603 871 716
- vstupné 80,- Kč dospělí, děti zdarma
- příjezd: hlavní tah z Plzně směr Klatovy, před Horní Lukavicí odbočka na Chlumčany, muzeum najdete přímo v obci naproti škole

Kontakt: www.motomuzeumchlumcany.cz

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
Auto CB ŠKODA Čištění klima