15.12.2024 10:32
15.12.2024 8:29
V Plzni vznikl nový prostor, kde najdou útočistě děti a mladí lidé v náročné životní situaci - FOTKY
14.12.2024 17:34
Z loupežného přepadení pošty v Tlučné byl obviněn pětapadesátiletý muž
Jak funguje operační středisko záchranky? Exkluzivně pro vás!
Jak funguje operační středisko Zdravotní záchranné služby Plzeňského kraje, které z Plzně posílá sanitky mnohdy k těm, kteří ji nepotřebují, a co trápí operátory, se vydal zjistit exkluzivně QAP přímo na místo děje.
Operační středisko Zdravotnické záchranné služby Plzeňského kraje sídlí v Plzni. Do celého kraje vysílá dle působnosti sanitky, které mnohdy vyjíždějí zbytečně za těmi, kteří ji nepotřebují, a blokují tak posádku tam, kde jde o život. Co nejvíc trápí dispečery a jak funguje provoz dispečinku, se vydal zjistit QAP přímo na místo. Průvodcem nám byl vedoucí lékař Jiří Růžička a vyzpovídali jsme i zkušené operátorky.
Operační středisko najdete na Borech v Plzni. Je to skromná a stará budova, narozdíl třeba od budov zdravotních pojišťoven. Samotný dispečink je malá místnost, kde sedí 4 operátoři, nejsou tu jen ženy. Denně přijímají kolem 1 000 telefonátů, samozřejmě ne všechny jsou vyřízeny tím, že operátor pošle sanitku. "Velmi často se setkáváme s tím, že lidé volají zbytečně a potřebují vlastně jen taxi na kontrolu u lékaře," říká zkušená operátorka. "Jsou tací, kteří mají třeba několik dní teplotu nebo průjem a zrovna teď přišli na to, že je to neúnosné a potřebují rychlou," uvádí příklad. "My jim pak musíme vysvětlit, že od toho je tady praktický lékař. Ten má povinnost se postarat o sanitku pro převoz do nemocnice nebo alespoň pacienta navštívit," upřesnila.
"Pak tu máme i případy takové, které už známe, jsou to pravidelní zákazníci," uvádí jiná operátorka. "Je jich tu víc, o kterých víme, že jim v podstatě nic není a mnohdy ani po příjezdu sanitky nechtějí odvézt do nemocnice. Jenže oni vědí, co mají říct, abychom jim sanitku poslali," dodala ještě.
Zrovna jeden z operátorů přijímá hovor. Jde o osobu, která má několik dní problém s teplotou a dýcháním. A právě teď potřebuje sanitku. Mladík ochotně zajišťuje převozový vůz, protože rychlá není v tomto případě třeba. "Vlastně jinak ani převozy nezajišťujeme, protože to bychom pak fungovali jako taková zprostředkovatelna převozů a to tedy nejsme," vysvětluje vedoucí lékař záchranky Jiří Růžička.
"Jsou i takové případy, kdy si nás zavolá důchodce a pak po příjezdu zjistíme, že stojí sbalený s taškou u dveří a potřebuje jen dovézt na kontrolu do nemocnice," upřesňuje lékař, který také sám slouží na výjezdech. Bohužel jsou i tací, kteří si telefonátem na záchrannou službu dělají legraci a maří tak čas operátorů mnohdy i zbytečně blokují linku. Podle operátorů je denně několik hovorů, které jsou vyloženě z legrace. "Naštěstí jich není moc, ale jsou. Ale máme zkušené operátory, kteří vyhodnotí, zda jde o vážný případ a poznají falešný telefon. Takže k takzavným marným výjezdům téměř nedochází," uvedl vedoucí lékař. "Pokud známe místo telefonátu a to se nám většinou objeví v systému, nebo pokud je to z budky či pevné linky, posíláme na místo policii," upřesňuje Růžička. Dodal, že záchranářům svítá na lepší časy, protože je v plánu vyhláška, která umožní odpojit od dispečinku číslo, které opakovaně volá z legrace. To se pak ale nedovolá ani když bude rychlou opravdu potřebovat!
Jak to funguje, když zavoláte 155?
Systém nyní je nový, technika jde s dobou, dříve vše bylo řešeno přes telefon. Operátorka přijala hovor, zapsala si vše potřebné. Pak vyhledala telefon na nejbližší vůz, kterému nadiktovala kam a za čím jede. Časová prodleva byla velká a když jde o život, jde o vteřiny, ne?
Nyní operátorka přes sluchátko přijímá hovor, současně má na obrazovce číslo telefonu, z kterého voláte. Jde-li o pevnou, má i přesnou adresu, jde-li o mobil, má u jednoho operátora i mapu přibližnou na několik desítek metrů. Do počítače během hovoru operátor zaznamenává iniciály, důležitá je adresa a přesné místo, pak informace o stavu osoby. Podle příznaků vyhodnotí operátor zda poslat vůz s lékařem či jen se záchranářem takzvaným střeďákem. Pak, aniž by kontaktovala samitku, pošle data na nejbližší vůz kliknutím na mapu, kde se jí onen vůz zobrazí. Sanitka dostane do navigace souřadnice, kam pojede a členové posádky informace o nemocném nejprve na mobil a také se jim zpráva vytiskne u počítače. Rychlé, jednoduché a funguje to.
Co je důležité, když voláte záchranku?
"Především pro nás je důležitá přesná adresa. Tedy město, ulice a číslo, které je nutné rozlišit zda je popisné či třeba evidenční. Když uvedete číslo evidenční, které mají chaty, a my nevíme, že je to evidenční, tak se nám na mapě zobrazí špatná adresa," upřesňuje operátorka. Dodává ještě, že je nutné udat nějaké označení místa například u zastávky busu a podobně. "Ne třeba udat hnědá vrata garáže, ty v noci jednak nenajdeme a jednak je má spousta domů," uvedla příklad další operátorka.
Také je důležité například umožnit záchrance vstup do v noci uzamčeného paneláku a to třeba prostřednictvím souseda.
Proč nevolat 112?
Média vám neustále nutí, volejte 112 a tam vám poradí. Na operačním středisku jsme se dozvěděli, že pokud je situace opravdu jen zdravotní, volejte vždy 155. Cesta k vám bude rychlejší. Na 112 se vás zbytečně budou vyptávat a pak teprve zprostředkovávat informace na záchranku. A tam se vás operátor bude znovu vyptávat na totéž. "Mnoho lidí je pak nervozních a jsou i agresivní, nadávají nám. Jednodušší je rovnou 155 a je to rychlejší. Pro nás i klienty," upřesňuje operátorka. "Na 112 mnohdy špatně zaznamenají adresu či problém a komplikace je na světě. My musíme znovu zjišťovat celý problém včetně adresy. Celá komunikace s pacientem je pak delší a cesta k němu také," dodává.
Snad jsme vám přiblížili prostředí dispečinku záchranky a také doufáme, že se nám podařilo zdůraznit chytáky a problémy dispečerů. QAP vám drží palce, ať služeb dispečinku nevyužijete!