Česká pošta ruší kamenné pobočky na Klatovsku

04.03.2010 10:16

Ačkoliv Česká pošta již vloni od nepopulárního kroku rušení poštovních poboček na malých obcích ustoupila, realita je jiná. V Bezděkově a Čachrově služby "kamenných" pošt převzali motorizovaní pošťáci, v dubnu čeká dočasné uzavření poštu na Javorné.

Na počátku září 2008 Česká pošta oznámila, že chce zrušit 179 ze svých 3500 poboček. V důsledku likvidací prodejních míst mělo přijít o práci 2500 zaměstnanců České pošty.

Vlna nevole, která se následně zvedla, a tlak odborů vedly k rezignaci generálního ředitele České pošty Karla Kratiny, pošta oficiálně od rušení ustoupila. Nový ředitel Petr Sedláček přišel s alternativním řešením ztrátových pošt, tím je tzv. Pošta partner. Bývalý mluvčí ČP Ivo Mravinac tehdy médiím řekl: „Zrušení malých ztrátových pošt je mrtvý projekt. Politicky to nebylo průchodné. Je to škoda, protože západoevropské země se v poštovních službách chovají racionálněji. Například mnohem větší Německo chce mít v roce 2015 už jen 500 pošt."

V projektu Pošta partner jde v podstatě o využití strategie tzv. franšízingu, kdy by se zřizovaly poštovní přepážky na nejrůznějších prodejních místech, kde by se o ně starali soukromí vlastníci. Česká pošta by zájemce o takové podnikání vyškolila, pomohla mu s poštovními službami začít, a hradila pak jeho náklady na výdejní poštovní místo plus přiměřený zisk. Tímto způsobem by bylo možné udržet i prodejny, které příliš neprosperují a hrozí jim zánik. První pošta PARTNER vznikla na konci loňského roku na Božím Daru, provozu se zde ujal Městský úřad.

Ačkoliv tedy ředitel ČP Petr Sedláček slíbil, že ekonomicky nevýhodné pobočky na malých obcích rušeny nebudou a že se v letošním roce počítá s otevřením minimálně 60 poboček typu Partner, na Klatovsku je zatím praxe zcela jiná.

Loni na podzim byla zrušena pobočka v Bezděkově, v lednu v Čachrově a v dubnu se mají uzavřít dveře pošty na Javorné. Všechny tyto pobočky nahradí tzv. mobilní obslužná místa. Přitom po zavedení pilotního provozu motorizovaného doručování reagoval starosta Babylonu na Domažlicku Miroslav Pazdera: "Motorizované doručovatelky, které u nás ČP zkoušela, nikdo nevyužíval, protože většinou přijížděly, když lidé byli v práci.“

Projekt Pošta Partner není jedinou změnou, která se na letošek chystá. Česká pošta se chystá na jaře spustit velkou modernizaci sítě svých poboček.Padesát jich má ještě tento rok získat podobu "poštovny budoucnosti", kterou pošta vloni v květnu poprvé představila v pražském nákupním centru Eden. Kde se dočkají moderních poštoven, zatím pošta neprozradila. Na "poště budoucnosti" bude ersonál komunikovat s klienty osobnějším způsobem, zmizí skleněné zábrany, které z českých pošt známe. Přepážky budou otevřené a bude jich víc. Nový odbavovací a informační systém by měl urychlit obsluhu zákazníků. Na pobočkách bude systém komunikace s úřady CZECHpoint a bankomat přístupný i po zavírací době.
 

Služby, které bude pošta Partner poskytovat?

  • příjem a výdej listovních a balíkových zásilek
  • příjem poštovních poukázek a platebních dokladů SIPO
  • prodej cenin
  • prodej povinného sortimentu zboží

Po vyhodnocení pilotního projektu zamýšlí Pošta služby v tomto novém modelu obsluhy obyvatel rozšířit o:

  • výplatu poštovních poukázek a důchodů,
  • vybrané služby Poštovní spořitelny – především bankovní převody,
  • bezkontaktní doručování (listovních zásilek, letáků).

 

Poštovní franšízy mají ve vyspělých evropských státech letitou tradici.

V přiložené tabulce uvádíme alespoň několik příkladů:

 

  Počet vlastních poboček Počet franšíz
Rakousko 1 302 210 (dalších 100 se připravuje)
Německo 13 620 8 000
Belgie 1 354 558
SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT