Projektový den Renesance a baroko na 13. ZŠ v Plzni

08.06.2010 6:00

V současné době se děti už na základních školách věnují různým projektům. Jsou jimi i znalosti, které budou potřebovat v běžném životě. Na 13. základní škole na Slovanech je to například finanční gramotnost nebo poslední projekt s názvem Renesance a baroko.

vítězové soutěže Po stopách měšťana Přibíka
vítězové soutěže Po stopách měšťana Přibíkadivadélko manželů KubištovýchLenka FratričováP6040003P6040045P6040051P6040052P6040055

Dnes už není škola jen o biflování a povinné četbě. Dnešní děti mají šanci se už na základní škole naučit tomu, co budou potřebovat v běžném životě. Na 13. ZŠ v Plzni už mají za sebou třeba projektový den o finanční gramotnosti. Posledním celoročním projektem, který vrcholí jedním takzvaně projektovým dnem, byl den pod titulem Renesance a baroko. Proběhl v pátek 4. června a dětem se moc líbil. Zakončil jejich celoroční putování za poznáním s názvem Umělecké slohy v průběhu staletí. "Tento den je takovým vyvrcholením celoroční práce, za kterou stojí hodně úsilí nás všech. Děti se hodně naučí a prostřednictvím projektu si více zapamatují než z učebnice," řekla QAPu koordinátorka projektu Alena Demčáková. "S dětmi jsme během školního roku navštívili Bečov, Seeberg, Kladrubský klášter nebo Horšovský týn, kde si pomocí malých testů zdokonalují znalosti. Celé naše putování jsme zachytili kamerou a promítáme je zde pro ty, kteří nesoutěží nebo čekají na startu," upřesnila ještě koordinátorka. 

Den zahájilo divadelní představení manželů Kubištových, kteří dětem přiblížili dobové kostýmy, účesy, vývoj barokních paruk ale i chování tehdejších lidí. Následovala soutěž Po stopách měšťana Přibíka, do které se zapojily všechny zúčastněné děti. Postupně plnily na jednotlivých stanovištích úkoly ctihodného měšťana a místo bodů získávaly slova, ze kterých v cíli sestavily větu o baroku nebo renesanci. Na jednom ze stanovišť měly například poznat mezi několika starými předměty caltu, což je vánočka. "Moc jim to nejde, většinou tipují s poloviční úspěšností," řekla QAPu Lenka, která měla stanoviště na starosti. Naopak na stanovišti, kde děti kreslily sgrafita, byl úspěch velký. 


Další úkol vyžadoval, aby soutěžící poznali, které z pěti namalovaných lodí nepatřily do flotily Kryštofa Kolumba. "Většinou se trefí, tohle jim jde," řekla QAPu  Ivana, která měla toto místo na starosti. V dalších úkolech žáci určovali, kolik grošů je 17 zlatých, na obrázcích renesančního města hledali řemeslníky, kteří tam nepatří, malovali papoušky do voliéry zámeckého pána nebo skládali rozstříhaný obraz Mony Lisy a tvořili sousoší představující lidské vlastnosti. 

Na závěr dne bylo pro děti připraveno představení tamějšího dramatického kroužku, který zahrál hru na motivy plzeňských pověstí Bludný kámen. "Celé dopoledne bylo rušné, ale zábavné a poučné zároveň. Splnilo hlavní účel, kterým bylo zábavnou formou rozšířit vědomosti žáků a současně prezentovat celoroční práci," konstatovala spokojená koordinátorka projektu Alena Demčáková. 

Podobných projektů je a bude více, doufejme, že dětem opravdu v hlavičkách uvízne víc než jen to, že se ulejí z vyučování......

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT