Ze Švihova zmizí obraz ze 17. století, čeká jej restaurování

04.01.2011 9:14

Obraz, na kterém přichází při obléhání Rabí Jan Žižka o druhé oko, obdivují návštěvníci hradu Švihova. Teď ale na čas zmizí v restaurátorské dílně. Na jeho opravu přispěl sponzor a další památky na své mecenáše čekají.

Stovky let stará olejomalba znázorňující obléhání hradu Rabí i incident, při kterém přišel Jan Žižka o druhé oko, zmizí z hradu Švihova. Kvůli opravám se stěhuje v úterý 4. ledna z hradu do restaurátorské dílny.

U snímání rozměrného obrazu nesmí chybět správce hradu Lukáš Bojčuk ani restaurátorka. "Rozměrný obraz tvoří oblíbenou součást švihovské hradní expozice," uvedl David Růžička z Národního památkového ústavu v Plzni. "I z toho důvodu bylo přikročeno k restaurování v zimních obrazu v zimních měsících, aby se památka mohla co nejdříve vrátit na své místo v hradní expozici. Návštěvníci si obraz oblíbili zejména proto, že je průvodci zábavnou formou nechávají pátrat po vyobrazené postavičce husitského vojevůdce Žižky, který přišel při obléhání Rabí v roce 1421 o své druhé oko, pravděpodobně střelou jednoho z obránců hradu, Přibíka Kocovského z Dlouhé Vsi."

Olejomalba představuje Pohled na hrad Rabí datovaný do 17. století a je provedena na plátně ve zlaceném rámu o rozměrech 97 x 158 cm, bez signatury. Vlevo dole je rovněž česky psaná legenda.

"Akce je zároveň součástí projektu, jehož cílem je oslovovat sponzory ochotné přispět na obnovu památek či historického mobiliáře. Významnou částkou, která umožní restaurování obrazu, nezištně přispěl europoslanec MUDr. Jiří Maštálka, který na vodním hradě Švihově již sponzoroval i vystoupení zpěvačky ve znakovém jazyce Andrey Kalců 1. května 2010. V současné době se s tímtéž sponzorem jedná o možnosti sponzorovat divadelní představení herců, vystupujících ve znakovém jazyce, plánované pro rok 2011 rovně na hrad Švihov," prozradil Růžička a dodal, že v rámci projektu již probíhá restaurování obrazu Portrétu důstojníka, rovněž z hradu Švihova. "Obraz ze 2. poloviny 19. století se nacházel v dezolátním stavu, proto bylo nutné v první fázi velmi citlivě poskládat uvolněné střepy a upevnit je k podložce plátna. Dále byly pak konsolidovány z vrchní stany všechny uvolněné části malby. Dalším krokem bylo vyrovnání sražených částí plátna. Také byly v laboratoři analyzovány získané vzorky. Na probíhající restaurování tohoto obrazu významnou měrou přispěla firma Silnice Klatovy a. s. díky laskavosti ředitele ing. Ladislava Koláčného."

Foto: www.hradsvihov.cz

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT